Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
ERG-1100 Menneske i aktivitet - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Kunnskap:
Kandidaten kan:
- gjengi aktivitetsperspektivet i ergoterapi og aktivitetsvitenskap
- a. forklare sentrale begreper om aktivitet, deltakelse og hverdagsliv
- beskrive Modell for menneskelig aktivitet (MOHO)
- presentere aktivitetsanalyser og virksomhetsanalyser
- a.forklare hensikten med aktivitetsanalyse i ergoterapi (felles nasjonal læringsbyttebeskrivelse)
- b.forklare aktivitetsform og hvordan form påvirkes av omgivelser (felles nasjonal læringsbyttebeskrivelse)
- beskrive menneskets fysiske, psykiske og kognitive forutsetninger for aktivitetsdeltagelse. Dette inkluderer å:
- a.forklare oppbygging og funksjon til muskel-skjelett systemet og nervesystemet
- b.beskrive oppbygging og funksjon av kroppens indre organer
- c.beskrive menneskets perseptuelle og kognitive funksjon
- d.beskrive menneskets emosjoner og personlighet
- gjenkjenne sammenhenger og ulikheter i personers deltagelse i aktivitet gjennom livsløpet. Det inkluderer :
- a.diskutere hvordan aktivitetsdeltakelse fremmer og/eller hemmer helse, livskvalitet og identitet
- beskrive hvordan fysiske, kulturelle og sosiale omgivelser kan påvirke menneskets aktivitetsmuligheter. Det inkluderer
- a.beskrive bomiljø og universell utforming
- b.beskrive nære sosiale nettverk
- c.gjengi menneskerettigheter og minoritetsgruppers rettigheter d.gjengi samers rettigheter og status som urfolk
- beskrive ulike utfordringer som personer med funksjonsnedsettelser opplever i vårt samfunn
Ferdigheter
- utføre analyse av aktivitetsform i valgt kontekst med et redskap for aktivitetsanalyse (felles nasjonal læringsbyttebeskrivelse)
- anvende analyse av aktivitetsform for å identifisere faktorer som kan fremme og hemme aktivitetsutførelse (felles nasjonal læringsbyttebeskrivelse)
- benytte bevegelsesanalyse
Generell kompetanse
- kan gjenkjenne problembasert læring (PBL) som studiemodell
- kan følge en problemløsningsprosess (7 trinns prosess fra PBL) i basisgruppearbeid
- deltar aktivt i basisgruppe og klasseundervisning
- tar imot og gir konstruktiv tilbakemelding
- reflekterer over egen læring
viser respekt i samarbeid og kommunikasjon med medstudenter og lærere
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet varer hele høstsemesteret første studieår. Forventet arbeidsmengde er 40 timers studieuke der ca. en tredel er timeplanfestet undervisning, en tredel er arbeid med faglige oppgaver sammen med medstudenter og en tredel er selvstudium. For å nå forventet læringsutbytte innehar emnet undervisnings- og arbeidsformer der studentene deltar aktivt i å løse faglige utfordringer.
- Gruppebaserte læringsaktiviteter som basisgruppearbeid med problemløsning ut fra PBL, ferdighetstrening og seminarundervisning
- Forelesninger
- Dokumentasjon og formidling av egen kompetanse skriftlig og muntlig.
- Vurdering, refleksjon og tilbakemelding over eget og medstudenters arbeid
Eksamen
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav skal være godkjent for å få gå opp til eksamen i emnet:
- Aktivitetshistorie - et individuelt muntlig framlegg i gruppe. Omfang: 10 min
- Aktivitetsanalyse - en individuell skriftlig oppgave. Omfang: 1400 ord
- Registrert deltakelse i min. 80% av timeplanfestet undervisning
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen. 5 timer. Karakterskala: Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.