Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2021

HEL-6333 Kompetanse i praksisveiledning - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

EVU-emne på bachelornivå.

Innhold

Faglig innhold:


Søknadsfrist

1. desember 2020

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknad om opptak registreres her: EVU-web


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Praksisveileder

Ferdigheter

Praksisveileder

Generell kompetanse

Praksisveileder


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Studiet vil bestå av nettstudier, studiesamlinger, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Studentenes egne erfaringer vil trekkes inn i - og være sentrale i undervisningen. Selvstudier utgjør en vesentlig del av studiet, inkludert ferdighetstrening i veiledning i egen yrkespraksis med studenter fra helse- og /eller sosialfagstudier. Digital teknologi tas i bruk via nettressurser som video, tekst, lenker, oppgaver og deltakelse i diskusjonsforum.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

1. Obligatorisk deltakelse samling

Det kreves 80 % tilstedeværelse ved studiesamlingene. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Krav om tilstedeværelse begrunnes med at studenten får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg kun ved å lese litteratur og/ eller ta eksamen. Veiledning er et ferdighetsfag. Kunnskap og ferdigheter innen veiledning utvikles gjennom å praktisere, diskutere og reflektere over veiledningspraksis.

2. Veiledningspraksis

Studenten skal gjennomføre minimum tre veiledningssamtaler med student i praksisstudier og/eller medstudent på emnet (ikke pasient). Studenten vil få skriftlig tilbakemelding fra lærer og praksisen må godkjennes for å få rett til å fremstille seg til eksamen.

3. Selvevaluering

Basert på praktisk veiledning (minimum fire veiledningssituasjoner) skal studenten reflektere over egen kompetanse, læring og utvikling:

Dette dokumenteres i to selvevalueringsnotater som skal leveres innen angitte frister (maks 1500 ord per evaluering) og være godkjent av faglærer.

4. Skikkethetsvurdering

Studenten skal vurdere skikkethet med bakgrunn i en oppgitt oppgave. Arbeidskravet leveres som en skriftlig besvarelse (maks 1000 ord) og må være godkjent av faglærer.

Student som ikke oppfyller arbeidskrav mister retten til å framstille seg til eksamen.

EKSAMEN

Eksamen tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) og bygger på arbeidskravene og læringsaktivitetene i studiet. Eksamen gjennomføres som hjemmeeksamen hvor studentene leverer et skriftlig notat basert oppgitt oppgave (maks 3000 ord).

Emnet vurderes til bestått/ikke bestått