Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en første innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, og skal motivere og forberede studenter for videre studier i ett av fagfeltene.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om sentrale temaer innen spesialpedagogisk og pedagogisk teori og deres bruksområder i oppvekst og utdanning. Emnet gir oversikt over viktige kunnskapsområder som læring, kunnskap, sosialisering, undervisning og læringens kontekstuelle betingelser.
Hva lærer du
Kunnskaper:
Studenten har:
- kunnskap om teorier om læring, kunnskap, sosialisering og undervisning, samt læringens kontekstuelle betingelser
- kunnskap om sentrale pedagogiske og spesialpedagogiske teorier og begreper
- kunnskap om sosiale og kulturelle faktorers betydning for pedagogiske praksis
- kunnskap om gruppeprosesser og gruppeprosesser.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Identifisere pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger
- reflektere og drøfte problemstillinger innen pedagogiske og spesialpedagogiske fagområder.
- arbeide sammen med andre i gruppe om faglige tema.
- bruke aktuell forskningslitteratur til å belyse pedagogiske problemstillinger.
- utforme en akademisk poster og forklare det faglige innholdet.
- beherske muntlig presentasjon av fagstoff i gruppe.
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en nysgjerrighet for pedagogikk og spesialpedagogikk som fag
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet.
- kan delta i faglige drøftinger sammen med medstudenter med respekt og toleranse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Utvikle en posterpresentasjon i gruppe og holde en muntlig gruppepresentasjon av denne.
Eksamen består av:
Gruppebasert muntlig eksamen med inntil 4 studenter med utgangspunkt i oppgitt tema. 3 dagers forberedelse fra oppgaveutlevering til muntlig eksamen. Det gis individuell vurdering.
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Ved karakter F / ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.