Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
PFF-2028 Fremmedspråksdidaktikk - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Fagdidaktikk i fremmedspråk inngår som en del av lektorutdanningen 8-13. Sentralt i emnet er spørsmål knyttet til utvikling av fagdidaktisk kompetanse. Emnet skal utvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegnet seg i språk - og litteraturvitenskap fra disiplinfaget i fremmedspråket. Emnet skal gi studenten innsikt og forståelse for fagets relevans, kjerneelementene, tverrfaglige tema og dybdelæring i skolefaget fremmedspråk.
Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:
- Undervisningsplanlegging
- Kommunikasjon
- Språklæring og språklæringsteorier
- Språk og teknologi
- Vurdering i skolefaget fremmedspråk
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- forståelse for og innsikt i sentrale styringsdokumenter som ligger til grunn for fremmedspråksundervisningen
- kjennskap til sentrale språklæringsteorier og kunnskap om språklæring
- kunnskap om planlegging og gjennomføring av undervisning basert på forsknings og utviklingsarbeid
- fagdidaktisk kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon i fremmedspråksundervisningen
- kunnskap om læringsstrategier
- kunnskap om bruk av teknologi i fremmedspråksundervisningen
- kunnskap om skolefaget fremmedspråk i historisk perspektiv i Norge
- kunnskap om vurdering i undervisningsfaget fremmedspråk
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og reflektere over fremmedspråksundervisningen basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- bruke teknologi i fremmedspråksundervisningen
- vurdere læremiddel og arbeidsformer i faget med utgangspunkt i styringsdokumenter for fremmedspråk
- velge vurderingsformer og vurdere elevenes læringsutbytte
- veilede elevene i læringsprosessen
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 20 timer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Muntlig presentasjon for medstudenter og faglærer
- 80% oppmøtekrav i fremmedspråksdidaktikkundervisningen
Eksamen består av:
Skoleeksamen, 6 timer (åpen bok)
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.