Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
PFF-5034 Norskdidaktikk - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegna seg både i norsk fagdidaktikk del I og den kompetansen studenten har i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget nordisk. Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:
- Teksthistorie og tekstkunnskap
- Litteraturdidaktikk
- Språklig og kulturelt mangfold i klasserommet
- Sidemålsdidaktikk
- Læremidler i faget
- Vurdering
- Digitale verktøy/ IKT i faget
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Avansert forståelse for hvordan valg av tekster i norskundervisninga speiler fagets tradisjon, formål og eget faglig ståsted
- Inngående innsikt i hvordan vi i arbeidet med skjønnlitteratur kan skape engasjement og opplevelse av relevans for elever, og hvordan vi kan legitimere skjønnlitteraturens plass i faget
- Kunnskap om norsk som andrespråk, læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk og for elever med kort botid i Norge
- Kunnskap om utfordringer knytta til sidemålsundervisning
Ferdigheter
Studenten kan:
- Analysere og forholde seg kritisk til læremiddel og arbeidsformer i norsk i forhold til de ulike emnene i skolefaget og begrunne valg og vurderinger med utgangspunkt i teori, læreplaner i faget og eget fagsyn
- Gjøre bevisste og selvstendige tekstutvalg og argumentere for metodiske valg i arbeid med skjønnlitteratur i faget
- Vurdere og analysere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassa tilbakemeldinger
- Drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan kulturelle og historiske referanserammer påvirker arbeidet i og med norskfaget
- Diskutere sentrale problemstillinger knyttet til de to målformenes posisjon og funksjon i skolen
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 30 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Et forberedt muntlig innlegg på inntil 30 min.
- Levert problemstilling til semesteroppgaven innen gitt frist
- 80% oppmøte
Eksamen består av:
Semesteroppgave, ca. 5000 ord.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.