Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
PFF-5073 Fordypning i religionsdidaktikk del 2 - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Studenten har inngående kunnskap om tverrfaglige temaer i læreplanene for religionsfagene i skolen
- Kunnskap om nyere teoriutvikling i religionsvitenskapelig fagdidaktikk, herunder hvordan offentlig debatt, media og populærkultur setter premisser for religionsundervisningen i skolen
- Inngående kunnskap om mangfold, samisk innhold og urfolkstematikk i læreplanene for religionsfagene.
- kunnskap om bruk av læringsteknologi, IKT i religionsundervisningen i skolen
- Inngående kunnskap konfliktperspektiver og religionskritikk og kan knytte de til religionsdidaktiske problemstillinger
- Kunnskap religionsdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid
- Studenten har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til lærerens rolle som fagperson og profesjonsutøver i koblingspunktet mellom religionsdidaktisk teori og undervisning i religionsfagene (praksis)
Ferdigheter
- Studenten kan analysere læreplanverket og se hvilke muligheter som ligger i felles deler for tverrfaglig arbeid i religionsfagene i gjeldende læreplaner
- Kan analysere hvordan offentlig debatt, media, populærkultur og læringsteknologi setter premisser for religionsundervisningen i skolen, og anvende dette i teoretiske refleksjoner over praksiserfaringer
- Anvende og analysere hvordan offentlig debatt, ulike arbeidsmåter og læringsteknologi i skolen påvirker lærerrollen i religionsfaget
- Analysere og forholde seg kritisk til læremiddel og arbeidsformer i faget KRLE og religion og etikk i forhold til de ulike emnene i skolefaget og begrunne valg og vurderinger med utgangspunkt i teori, læreplaner i faget og eget fagsyn - Vurdere og analysere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassa tilbakemeldinger
- Studenten kan analysere læreplanverket for å se brudd og kontinuitet i tenkningen om religionsfagenes intensjoner og i faginnhold
- Studenten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser når det gjelder tverrfaglig arbeid med utgangspunkt i religionsfagene i tråd med læreplanens målsetninger
- Studenten kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 80% oppmøte
- Muntlig presentasjon (15-20 min) av undervisningseksempel fra praksis, og kunne reflektere over dette i lys av religionsdidaktisk teori
Eksamen består av:
- Hjemmeeksamen på 3000-4000 ord med utgangspunkt i selvvalgt problemstilling.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.