Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
PFF-5074 Fordypning i norskdidaktikk del 2 - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet er en fordypning i norskdidaktikk med utgangspunkt i emnet PFF-5034 (del 2 i norskdidaktikk på PPU), det bygger dessuten på PFF-5025 og PFF-5044. I emnet får studentene anledning til å anvende kompetansen de har tilegnet seg gjennom nevnte emner, undervisningspraksis og fra utdanninga i nordisk til å fordype seg i to områder som er særlig sentrale i skolens norskfag, nemlig litteraturundervisning og undervisning om og i muntlighet. Emnet har også en felles fordypningsdel med øvrig fagdidaktikk i utdanninga. I denne delen av emnet undersøkes hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. I emnet er det også fokus på profesjonsfaglig digitale kompetanse, herunder digitale læremidler som brukes i skolen og hvilken funksjon disse læremidlene kan sies å ha, og på skoleforskning som har både nasjonal og internasjonal betydning.
Undervisninga i emnet fordeles dermed på følgende temaer:
- Litteraturdidaktikk
- Muntlighetsdidaktikk
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
- Nasjonale og internasjonale trender og innsikter innenfor utdanningsforskning
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- avansert kunnskap om ulike perspektiver som kan legges til grunn når det skal arbeides med litteratur i klasserommet
- inngående kunnskap om hvordan en kan undervise i muntlighet på en slik måte at elevene kan dra nytte av det også i andre fag og i andre sammenhenger i livet, i tråd med tanken om livslang læring
- inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
- solid kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole
- inngående kunnskap om og innsikt i nasjonale og internasjonale trender innenfor utdanningsforskning
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende kunnskaper om litteratur og litteraturdidaktikk i utvikling av faglige opplegg for arbeid med litteratur i skolen
- analysere og vurdere elevers muntlighet og gi råd og veiledning som vil styrke den enkeltes utvikling og kompetanse i muntlig kommunikasjon
- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
- fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
- finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Om lag 24 undervisningstimer i form av forelesninger og seminar.
Pensum: Ca. 700 sider. Pensum vil være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 80% oppmøte
- Utformet og levert en plan for arbeid med muntlig kompetanse i skolen
- Levert abstrakt på fordypningstema med begrunnet problemstilling (800-1000 ord) for muntlig eksamen til godkjenning innen gitt frist
Eksamen består av:
- Muntlig eksamen i form av en forelesning over selvvalgt tema som godkjennes av faglærer. Forelesningen skal vare i inntil 30 minutter inkludert tid til spørsmål fra eksaminator og eventuelt publikum. Innlevert abstrakt brukes i invitasjonen til forelesningen.
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått
Ved karakter ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.