Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2021
BED-3054H Avansert regnskapsanalyse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Videregående regnskapsanalyse er et videregående kurs i regnskapsanalyse hvor en skal lære hvordan en ved hjelp av regnskapsinformasjon kan vurdere og analysere bedrifter økonomiske prestasjoner og stilling. Sentrale temaer i kurset er koblingen mellom strategi og regnskaper, korrigering av regnskapsrapportene før analyse, lønnsomhetsanalyser, analyse av vekst, bransjemessige forskjeller og rapportering av ikke finansielle prestasjoner. Avslutningsvis i kurset vil en også lære å foreta risikovurderinger på investor og selskapsnivå.
Emnet har følgende hovedtema:
- Strategisk analyse
- Omgruppering av regnskaper for analyseformål
- Analyse av regnskaper
- Lønnsomhetsanalyser
- Likviditetsanalyser
- Finansierings og soliditetsanalyser
- Analyse av selskapets vekst
- Analyse av regnskaper i ulike bransjer
- Vurdering av regnskapskvalitet og resultatkvalitet
- Rapportering ikke finansielle prestasjoner
- Vurdering av risiko på egenkapital og selskapsnivå
Hva lærer du
Dette er et videregående kurs i regnskapsanalyse. Dette kurset skal gi studentene nødvendig faglige forutsetninger for å lese, vurdere og analysere på et avansert nivå, bedrifters regnskaper. Kurset fokuserer i hovedsak på foretaksnivå, og skal sette studentene i stand til forstå bedrifters prestasjoner, finansielle posisjon og risiko. Kurset er et videregående kurs som trekker veksler på kunnskaper fra tidligere kurs i finansregnskap, regnskapsanalyse og strategi.
Kunnskap:
- Har kunnskaper om sammenhengen mellom regnskapet og bedriftens kritiske suksessfaktorer
- Har inngående kunnskaper om hvorledes resultatrapporten, balansen, kontantstrømoppstillingen og egenkapitalnoten kan korrigeres og klargjøres for analyseformål
- Har inngående kunnskaper omkring hvordan lønnsomheten til virksomheter kan analyseres
- Har kunnskaper om hvordan vekst kan bidra til økning i resultat og verdien til selskapet
- Har kunnskaper til på egen hånd å kunne vurdere kvaliteten på regnskapsmaterialet
- Har kunnskaper om hva som er innholdet i rapporter av ikke finansiell informasjon
- Har kunnskaper om ulike bransjer karakteristika med hensyn til lønnsomhet og kritiske suksessfaktorer
- Ha kunnskaper om hvordan risikoen i selskaper kan vurderes
Ferdigheter:
- Kurset har et praktisk tilsnitt på den måten at det legges opp til å jobbe med regnskaper fra reelle bedrifter. Gode regnskapsanalyser er ofte betinget av at en klarer å omgruppere de oppgitte regnskapstallene for analyseformål. Når dette er gjort skal en gjennomføre analyser av lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet. Disse analysene baserer seg kvantitative indikatorer som nøkkeltall og kontantstrømoppstilling.
- Kurset skal trene studentene til å forstå hvorledes historiske prestasjoner kan fortolkes i relasjon til de konkurransemessige rammebetingelsene som bedriften har operert i. Videre skal studentene også trenes i å forsøke å analysere hvorledes strategiske antatte fremtidige endringer i konkurransesituasjonen vil gi seg utslag i fremtidige resultater. På dette vis danner kurset et godt grunnlag for senere kurs om verdsetting av bedrifter. Kurset skal også lære studentene og vurdere innholdet av såkalte ikke-finansielle rapporter.
- Ingen regnskapsanalyser er bedre enn kvaliteten på tallmaterialet som analysen bygger på. Begreper som regnskapskvalitet og resultatkvalitet vil derfor bli gjennomgått. I dette deltemaer legges det opp til å analysere hvorledes poster i resultatrapporten og balansen kan være styrt eller manipulert i en bestemt retning. Sentralt i dette delemnet er det å identifisere såkalte røde flagg i regnskapet.
- Kunne foreta konkrete vurderinger av risikoen knyttet til investeringer i selskaper.
Generell kompetanse:
- Kunne foreta en kritisk analyse av bedrifters prestasjoner og stilling.
- Kunne foreta en vurdering av regnskapets kvalitet og betydningen av dette for å vurdere deres prestasjoner og stilling
- Kunne vurdere hvordan eksterne faktorer påvirker selskapets prestasjoner og stilling
- Kunne identifisere kritiske verdidrivere innenfor og utenfor bedriften
- Ha et reflektert forhold til betydningen av vekst for selskapets verdiskapning
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Det vil være ett arbeidskrav i kurset som skal være godkjent av faglærer før en kan gå opp til eksamen. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.
Vurdering:
4 timers skriftlig individuell skoleeksamen. Karakterskala A-F, der F er stryk
Eksamen arrangeres ved campus Harstad og Alta.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.