Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2021

ERG-1120 Barns helse, utvikling og lek - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved Bachelorutdanningen i ergoterapi ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Undervisning i første del av emnet handler om hvordan barn utvikler seg fram til ungdomsalder. Med utgangspunkt i barns hverdagsaktiviteter og med særlig vekt på lek og læring, gjennomføres ulike undervisningsaktiviteter.

Sentral undervisning både på campus og i praksis er øving i aktivitetsanalyse og vurdering av barn i aktivitet. Barn samspiller med og påvirkes av sine omgivelser i hjem, barnehage, skole, nærmiljø og samfunn. Det kan være fysiske omgivelser og sosiale og kulturelle omgivelser representert ved nærfamilie, venner og andre voksne. Gjennom arbeid med ulike oppgaver vektlegges universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene. Strukturelle omgivelser utforskes gjennom undervisning om barns rettigheter, status, levekår, tjenestetilbud og aktiviteter. Betydningen av å vokse opp i ulike kulturelle grupper utforskes. Oppvekst i samisk kultur er særlig i fokus.

Fagutøvelse med barn oppøves gjennom ferdighetstrening og arbeid i basisgruppen. Gjennom arbeid med ulike case anvendes ergoterapeutisk arbeidsprosess med ulike redskaper for kartlegging, vurdering og tiltak. Dokumentasjon og formidling av ergoterapeutisk arbeid og kompetanse oppøves.

Et gjennomgående tema i all undervisning og arbeid med oppgaver, er samhandling med barn og utforsking av ergoterapeutens rolle og arbeidsoppgaver. Refleksjon over egen ergoterapeutisk kompetanse anvendt i tverrfaglig samarbeid, skal bidra til dannelse av studentenes faglige identitet.

I praksis lærer studentene i autentiske situasjoner i barnehage / skole og/eller andre tjenester eller tilbud for barn. Forventet læringsutbytte i praksis inngår i beskrevet læringsutbytte for emnet. Praksisundervisning er veiledet fra ergoterapeututdanningen sammen med relevant personale i tjenesten/tilbudet. Praksis er fordelt med 7 dager i barnehage/skole og 2 dager knyttet til ergoterapeutisk arbeid med barn.

Etter endt praksis skal studenten utarbeide en skriftlig presentasjonsmappe som følger studentene til senere praksisperioder i studiet.


Hva lærer du

Kunnskap:

 

Ferdigheter

 

Generell kompetanse

Kan muntlig og skriftlig dokumentere og formidle ergoterapeutisk kunnskap om barn.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er i hovedsak norsk, men kan også være svensk, dansk eller engelsk. Fagspråk og språk i anvendt litteratur er engelsk, norsk, dansk og svensk.

Undervisning

Emnet gjennomføres 2. semester og avslutter første studieår. Forventet arbeidsmengde 40 timers studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudenter og selvstudium. Omfang av praksis, se avsnitt om praksis.

Emnet har varierte studentaktive læringsformer:


Eksamen

For å få gå opp til eksamen i dette emnet må eksamen ERG-1100 og praksis P1 i ERG-1110 være bestått.

Videre må følgende arbeidskrav være godkjent:

Ergoterapeutisk arbeid med barn: individuell skriftlig oppgave knyttet til praksis. Omfang: 1000-1400 ord

Universell utforming av barns omgivelser: individuell skriftlig oppgave knyttet til praksis. Omfang: 1000-1200 ord

Registrert deltakelse i min. 80% av timeplanfestet undervisning og min. 90% av praksis i emnet.

 

Eksamen:

Individuell muntlig eksamen med skriftlige forberedelser i gruppe. Karakter A-F.

Læringsutbyttebeskrivelsene i emnet vektlegges i utforming av eksamenstekst. Grupper på 2-4 studenter skriver et notat som leveres sensorer før muntlig eksamen. Individuell muntlig høring tar utgangspunkt i notat, undervisning og kjernelitteratur i emnet.

Omfang: Gruppearbeid: 3 dager. Notat: 1200-1400 ord. Individuell muntlig høring: inntil 30 min.