Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2021

HEL-3225 Nevrologisk fysioterapi - fordypning barn - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet inngår som et av to valgfrie fordypningsemner ved master i fysioterapi, studieretning nevrologisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet omhandler utvikling av spesialisert handlingskompetanse knyttet til funksjonsvurdering og behandling av barn 0-7 år med nevrologisk betingede funksjonsproblemer. Denne kompetansen utgjør en forutsetning for spesialisert virksomhet både i utredning, behandling og habilitering for denne pasientgruppen.

Innledningsvis tematiseres utviklingsprosesser og nevroplastisitet knyttet til barns normale utvikling av motoriske ferdigheter og postural kontroll. Bevegelse, kroppslige handlinger og lek som grunnlag for barnets forståelse av seg selv og sine omgivelser vektlegges. Videre fokuseres det på hvordan disse prosessene kan endres for barn med nevrologiske funksjonsforstyrrelser.

Formidling av spesifikk handlingskompetanse i undersøkelse, funksjonsvurdering og behandling er sentralt i emnet, hvor bevegelsesanalyse, utforskning av potensiale for endring, håndtering og kommunikasjon integrert med etiske vurderinger vektlegges. Samhandling med barnet og foreldre/ nærpersoner, tilrettelegging av meningsfulle situasjoner og oppgaver samt terapeutisk bruk av lek anses som vesentlig. Familiesentrert tilnærming samt fysioterapeutens rolle og fremgangsmåte i veiledning av foreldre/ nærpersoner tematiseres.

Klinisk resonnering vektlegges, der mål og tiltak i henhold til ICF utledes på bakgrunn av funksjonsvurderingen og settes i sammenheng med kroppsfenomenologisk og naturvitenskapelig teori. Aktuelle standardiserte tester/ kartleggingsverktøy for aldersgruppen aktualiseres, med særlig vekt på, GMA, TIMP, Peabody, GMFM og CPOP.

Patologi, patofysiologi og aktuelle behandlingstilnærminger knyttet til sentrale nevrologiske tilstander hos barn tematiseres; herunder premature/ barn i risiko, cerebral parese, myelomeningocele, barn med multifunksjonshemming, nevrologiske/ nevromuskulære progredierende sykdommer, traumatisk hodeskade.

Undervisningen vektlegger integrering av teori og praksis. Praksisstudier ved egen arbeidsplass og praksisveiledning utfyller den kliniske undervisningen i samlingene, samt 2 dager hospitering ved relevante sykehus/ institusjoner/ kommunale eller private praksiser.

Praksis:

Studentene gjennomfører praksisstudier tilknyttet egen praksis med pasienter med nevrologisk betingede funksjonsproblemer. Studentene skal ha minimum 150 konsultasjoner i løpet av emnet, hvor minimum 100 skal være med barn 0-7 år. Praksisveiledning ledes av eksterne praksisveiledere med spesialkompetanse innen nevrologisk fysioterapi for barn i samarbeid med emneleder. Studentene får til sammen 20 timer praksisveiledning. 


Hva lærer du

Kunnskaper:

 

Ferdigheter:

Generell kompetanse:

Kan bidra til nytenkning og videreutvikling av fysioterapitilbudet og det tverrprofesjonelle arbeidet rundt barn og familier i primær- og spesialisthelsetjenesten. 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, med mulighet for å skrive på svensk, dansk eller engelsk etter nærmere avtale. 

Undervisning

Samlet arbeidsomfang utgjør 300 timer fordelt slik:

Eksamensforberedelser: 36 timer

Emnet undervises gjennom fjerde semester, til sammen 2 uker undervisning og 2 dager hospitering. Forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, pasientdemonstrasjon, undersøkelse av pasienter, workshops, case-undervisning, video-analyse, samt praksisstudier ved eget arbeidssted, hospitering og selvstudium. Gjennomgående vektlegges studentaktive læringsformer. 


Eksamen

Forkunnskapskrav er bestått HEL-3222 og HEL-3223. 

Følgende arbeidskrav inngår, alle er obligatoriske:

 

Det er utarbeidet egne retningslinjer til hvert arbeidskrav. Godkjenning av praksisstudier gjøres etter fastsatte kriterier: faglærer(e) godkjenner. All undervisning og praksisstudier/ veiledning er obligatorisk med minimum 80% tilstedeværelse.

Eksamen:

Individuell tredelt skriftlig hjemmeeksamen hvor studenten i egen praksis gjennomfører undersøkelse og behandling av et barn i alderen 0-7 år med nevrologisk betinget funksjonsproblem. Innleveringen består av 1) Skriftlig journal (800-1200 ord) fra funksjonsvurderingen, 2) Uredigert videoutdrag på inntil 30 minutter fra behandlingen og 3) Fagnotat med teoretisk underbygning (800- 1200 ord) av det kliniske resonnementet knyttet til funksjonsvurderingen/ behandlingen. Studenten innhenter informert samtykke fra pasient i henhold til UiT’s retningslinjer.

Vekting:

Deleksamen Video: Karakteren vektes 2/4

Deleksamen Journal: Karakteren vektes 1/4

Deleksamen Teoretisk oppgave: Karakteren vektes 1/4

 


Dato for eksamen

Teoretisk oppgave utlevering 10.05.2021 innlevering 28.05.2021

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.