Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2021
IDR-3922 Læring, opplevelse og natur - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne. Søkerkode 9371.
Opptakskrav: Bachelorgrad eller tilsvarende med minimum 90 studiepoeng idrett, friluftsliv eller kroppsøving kvalifiserer til opptak. Studenter med 60 studiepoeng kroppsøving som i tillegg har 30 studiepoeng innen idrett, friluftsliv eller kroppsøving kan også søke opptak til emnet.
For opptak til emner på master i idrettsvitenskap kreves det at gjennomsnittskarakter i faglig fordypning i bachelorgraden (90 sp.) må være C (eller 2,7) eller bedre
Innhold
- Forskning i læring, opplevelse og natur
- Aktuelle læringsteorier
- Opplevelse som fenomener og som didaktisk begrep
- Opplevelsespedagogikk
- Naturfilosofi
- Natur som læringsarena: læring om, i og gjennom natur
Søknadsfrist
Opptakskrav
Opptakskrav: Bachelorgrad eller tilsvarende med minimum 90 studiepoeng idrett, friluftsliv eller kroppsøving kvalifiserer til opptak. Studenter med 60 studiepoeng kroppsøving som i tillegg har 30 studiepoeng innen idrett, friluftsliv eller kroppsøving kan også søke opptak til emnet.
For opptak til emner på master i idrettsvitenskap kreves det at gjennomsnittskarakter i faglig fordypning i bachelorgraden (90 sp.) må være C (eller 2,7) eller bedre
Hva lærer du
Kunnskap
- Viten om aktuelle læringsteorier og ulike dimensjoner av læring.
- Vurdere ulike former og dimensjoner av opplevelse.
- Drøfte opplevelses mulige betydning for læring og dannelse.
- Beskrive ulike natursyn og naturforståelse.
- Føre en kritisk diskusjon om naturen som lærings- og dannelsesarena.
Ferdighet
- Analysere og vurdere kritisk tekster om læring og dannelse.
- Analysere og vurdere kritisk opplevelsesbegrep og tekster om opplevelse som moderne samfunnsfenomen.
- Analysere og vurdere tekster om natursyn, naturforståelse og naturfilosofi.
Generell kompetanse
- Redegjøre for friluftslivets betydning for læring og utvikling
- Redegjøre for sammenheng mellom læring og opplevelse.
- Redegjøre for anvendelse av naturen som lærings-, utviklings- og dannelsesarena.
- Redegjøre for forståelsen av «nature as home for culture».
- Knytte læring, opplevelse og natur til dannelsesprosessen.
- Delta aktivt i samfunnsdebatter om naturens ulike dimensjoner.
- Delta aktiv i samfunnsdebatter om friluftsliv som livsstil og i (ut)danningssammenheng
- Reflektere over og kritisk diskutere «det moderne opplevelses-samfunn».
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav
Fordypning i en selvvalgt eller gitt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten(e). Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen og vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen: innlevering av en essay med en gitt eller selvvalgt problemstilling.
Karakterskalaen fra A-F benyttes, der A er beste karakter, og F er ikke bestått. Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen