Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2021
LER-2060 FoU-tema 5-10 - Akademiske oversiktsferdigheter/review - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanning for 5.-10 trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- kildevurdering av fagområdets forskningslitteratur
- hvordan review-artikler er bygd opp
- relevante kunnskapskilder og søkesystemer
Ferdigheter
Studenten kan:
- foreta søk etter relevante, kvalitetssikrede vitenskapelige artikler i aktuelle databaser
- vurdere kilder kritisk og gjøre en sammenfattende kvalitativ analyse av et lite utvalg faglige tekster
Kompetanse
- kan skaffe seg oversikt over kunnskapsfronten innenfor et avgrenset faglig spørsmål/fagfelt.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er deltakelse i seminarundervisning, søk i relevante databaser og arbeid i gruppe med vurdering av aktuelle fagartikler. Emnet forutsetter også selvstudium. Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.
Undervisning i emnet foregår i hovedsak i undervisningsfag 2.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- deltakelse i gruppearbeid som fører fram til et begrunnet utvalg på 3-5 artikler som beskriver kunnskapsfronten innenfor et aktuelt skolefaglig spørsmål/fagfelt (fag 2).
Eksamen består av:
- En gruppebasert review-artikkel som gir oversikt over kunnskapsfronten innenfor et skolefaglig spørsmål som er relevant innenfor fag 2. I artikkelen skal det gjøres rede for litteratursøk, kildevurdering og -utvalg, samt skrives fram et resultat som viser sammenhengen mellom de ulike artiklene og synliggjør de store linjene innenfor problemområdet. Formkrav: 5-10 A4-sider/ 2000-4000 ord.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.