Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2021
LER-3010 Pedagogikk og elevkunnskap fellesemne - Skolen som organisasjon og skolen i samfunnet - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk fjerde år i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om skolens funksjon og mandat i et historisk perspektiv
- inngående kunnskap om skolen som organisasjon og institusjon: utforming, ledelse og organisasjonskulturelle særtrekk
- avansert forståelse for sammenhengen mellom organisering, ledelse og læring på ulike nivå
- inngående kunnskap om utvikling av læreplaner og utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- kunnskap om innovasjonsarbeid i skolen, og om entreprenørskap som tilnærming til pedagogisk utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag, og se det i sammenheng med det omgivende samfunn lokalt og nasjonalt
- anvende forskningsbasert kunnskap til å analysere, forebygge, og iverksette tiltak som fremmer et godt psykososialt læringsmiljø
- delta i kollegialt samarbeid for å utvikle egen og skolens praksis
Kompetanse
Studenten kan:
- kritisk analysere og delta i aktuelle utdanningspolitiske debatter på regionalt og nasjonalt nivå
- samarbeide med kollegaer, ledelse og forelder og andre som inngår i skolens virksomhet på en måte som ivaretar yrkesetiske prinsipper
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å bidra til innovasjonsprosesser, og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenking i skole og lokalsamfunn, gjerne med entreprenørskap som drivkraft
- anvende forskningsbasert kunnskap i læring og utvikling av egen organisasjon, og i å analysere problemstillinger knyttet til skolen i samfunnet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen vil bli lagt opp i en kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, øvelser, studentpresentasjoner etc. Det legges størst vekt på studentaktive arbeidsmåter.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Muntlig presentasjon av utkast til gruppeoppgave som tar utgangspunkt i et prosjekt i praksis, med kollegarespons
- En skriftlig gruppeoppgave med omfang på om lag 12 sider (4800 ord) som tar utgangspunkt i prosjektet som gjennomført i praksis, knyttet til skolen som organisasjon eller skolen i samfunnet
- Besøk på en distriktsskole og deltakelse på oppfølgende seminar
- 70 % deltakelse i undervisningen
Eksamen består av:
- En individuell, muntlig eksamen som tar utgangspunkt i praksisprosjektet, som det er arbeidet med gjennom året. Eksamen skal særlig ha fokus på kritisk vurdering av prosjektet.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.