Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2021
BLU-1215 Flerkulturell barndom i nord - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet vil gi studentene kunnskap, erfaringer om hvordan nordområdenes historie og dagens flerkulturelle samfunn vil være et viktig bidrag i arbeidet med barns danning. Hovedfokus vil være språkutvikling, kommunikasjon, naturkjennskap, og ulike kulturelle tradisjoner og fortellinger. Det lokale og nordlige fokuset vil inngå i universelle perspektiver.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- språktilegnelse og utvikling av språkferdigheter hos flerspråklige barn
- ulike kulturers uttrykk, fortellinger og tradisjoner
- regionens folk, historie, kulturelle tradisjoner og hverdagsliv
- naturbruk, mangfold og fenomener i nordlig natur
- profesjonsetiske krav i samarbeidet med foreldre med minoritetsbakgrunn
- ulike syn på barneoppdragelse
- interkulturell kommunikasjon
- hvordan aktiviteter i naturen kan støtte opp om barns danning og læring
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke ulike ressurser for å fremme språkutviklingen hos flerspråklige barn
- formidle positive holdninger til språkmangfold
- formidle positive holdninger til kulturelt mangfold
- utnytte språklig og kulturelt mangfold som ressurs i pedagogisk arbeid i barnehagen
- formidle elementer fra lokal og regional historie og tradisjoner
- tilrettelegge for utforskning og bruk av litterære uttrykk fra ulike kulturer
- utvikle og lede opplevelses- og læringsaktiviteter i nordlig natur
- bidra til bærekraftig naturbruk
- inngå i konstruktivt samarbeid med foresatte med ulik språklig, kulturell og livssynsbakgrunn
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet et stimulerende og inkluderende språkmiljø, både muntlig, skriftlig og visuelt
- viser grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn og familier med ulik kulturell bakgrunn
- bidrar til at barn får forståelse for hverandres forskjellige bakgrunner
- analyserer og reflekterer kritisk over barnehagens samarbeid og kommunikasjon med minoritetsforeldre
- bruker naturfaglig og tradisjonell kunnskap til danning og læring
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Det inngår også praktiske øvelser og uteaktiviteter. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 100 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- bestått praksis i emnet
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- lede, planlegge og gjennomføre en aktivitet forankret i et flerkulturelt perspektiv i en barnegruppe. Plan og evaluering skriftliggjøres
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- en faglig tekst i gruppe (på inntil 3 studenter). Omfang ca. 2000 ord
- et praktisk - muntlig gruppeframlegg (på inntil 3 studenter) i plenum med utgangspunkt i aktiviteter for barn
- en individuell tekst med tema fra praksis (omfang ca. 1500 ord)
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av:
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager (omfang om lag 2500 ord).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.