Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2021
BLU-2003 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet omfatter en profesjonsrettet bacheloroppgave som skal gi studenten teoretisk innsikt i og praktisk øvelse i vitenskapelig arbeid. Innholdet i oppgaven skal knyttes til barnehagen som pedagogisk institusjon og barnehagelærerens arbeidsområder. Tematisk skal oppgaven forankres i ervervet kompetanse innenfor ett eller flere av kunnskapsområdene eller fordypningen i barnehagelærerutdanningen. Innholdet kan også knyttes til studentens utviklingsarbeid i barnehagen 6.semester. Innføring i vitenskapsteori og metode inngår i emnet.
Bacheloroppgaven skal integrere teori og praksis og bygger derfor på konkrete praksiserfaringer/utprøvinger.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- ulike samfunnsfaglige forskningsmetoder og forskningsdesign
- kvalitative og kvantitative tilnærminger og analyseteknikker
- utfordringer knyttet til innsamling og analyse av datamateriale
- forskningsetiske prinsipper og retningslinjer
- teoretiske og praktiske perspektiver innenfor et selvvalgt profesjonsrettet tema
- hva som er grunnleggende vitenskapelige og etiske krav til samfunnsfaglige undersøkelser
- ulike vitenskapsteoretiske perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere problemstilling og design for oppgaven
- planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse i barnehagefeltet og presentere denne skriftlig, i samsvar med grunnleggende krav til en akademisk tekst
- vurdere egne og andres undersøkelser med utgangspunkt i vitenskapelige og etiske krav
- anvende relevant teori og forskning fra faglitteratur for å belyse og drøfte egen problemstilling på en systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten:
- arbeider selvstendig med et avgrenset prosjekt i barnehagefeltet, der innsamling og analyse av datamateriale er basert på vitenskapelige metoder og forskningsetiske prinsipper
- har ervervet kompetanse i å presentere en undersøkelse, samt å anvende faglitteratur (teori) i en selvstendig analyse og drøfting undersøkelsen
- har utvidet sitt handlingsrepertoar knyttet til sin profesjon innenfor oppgavens tematikk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen foregår samlingsbasert over ett semester. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Studentene tilbys skriftlig og muntlig veiledning på både prosjektbeskrivelse og bacheloroppgaven, inntil 8 timer pr bacheloroppgave. Veiledning avsluttes normalt én uke før innleveringsdato.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 75 timer.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis inneværende semester
- prosjektbeskrivelse for oppgaven, med særlig vekt på forskningsdesign og metode. Omfang omkring 2000 ord (3000 ord ved skriving i gruppe). Beskrivelsen må være vurdert til godkjent før bacheloroppgaven kan leveres
- minimum én veiledning på bacheloroppgaven
- innlevering av selvvalgt pensum til godkjenning hos veileder (må være godkjent senest 2 uker før innlevering av oppgave). Omfang selvvalgt pensum er om lag 600 sider
- presentasjon av eget bachelorprosjekt
Det vil gis utfyllende informasjon for presentasjon og prosjektskisse.
Eksamen består av:
Innlevering av bacheloroppgave. Omfang om lag 7000 ord. Oppgaven kan skrives i gruppe på to studenter. Omfanget skal da være om lag 9000 ord. Oversikt over selvvalgt pensum skal legges ved oppgaven. Dersom ikke-skriftlig dokumentasjon er en del av oppgaven, kan omfanget av den skriftlige teksten reduseres noe.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.