Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2021
LER-1611 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
- Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse
- Lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
- Klasseledelse
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Skolen som organisasjon og samarbeid med andre institusjoner
Hva lærer du
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om observasjonsmetoder
- har kunnskap om lærerens oppgaver og roller i skolen
- har kunnskap om kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
- kan lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen
Kompetanse
Kandidaten:
- kan anvende sine kunnskaper til å gjennomføre lærerfaglige oppgaver for alle elever.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Praksisperiodens hovedfokus er lærerrollen og elevers læring. Studentene skal tilegne seg kunnskap om observasjon av lærerrollen og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, og vurdere undervisning under veiledning av praksislærer.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må også regne med at de skal gjennomføre undervisning i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring av emnet
Evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging, fra studenter, praksislærere og faglærere
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for vurdering i praksis:
- Deltakelse i all praksisopplæring inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
- Delta på observasjonspraksis i forkant av ordinær praksis
- 90 % oppmøte i praksis
- Opprette digital praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonsfaglig utvikling (se "Håndbok for praksisopplæring)
Eksamen
Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærer fra lærerutdanningen. Studentens egenvurdering inngår i sluttvurderingen.
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.