Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2021
LER-2061 FoU-oppgave fellesemne - Utforsking av egen praksis - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.
Innhold
FoU-oppgaven er et selvstendig prosjekt som skal gi studentene erfaring med å systematisk utforske egen lærerpraksis som del av et praksisfellesskap. Tema for FoU-oppgaven skal knyttes til fag 1 og til PEL (pedagogikk og elevkunnskap). I tilknytning til oppgaven blir det gitt innføring i metodologi (eksempelvis aksjonslæring, etnografi, designforskning, casestudier, og lesson study), og aktuelle kvalitative og kvantitative metoder, inkludert analyse av datamateriale. Gjennom kritisk utforsking og oppdatering av eget kunnskapsgrunnlag skal studenten opparbeide utviklings- og endringskompetanse som kan bidra i en lærende skole.
FoU-oppgaven skal normalt skrives i gruppe på inntil tre personer. Det kan søkes om å få skrive individuell oppgave.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om det valgte temaet for FoU-oppgaven
- kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder som er aktuelle for å utforske egen lærerpraksis
- kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tema innen utdanningsforskning
Ferdigheter
Studenten kan:
- i samarbeid med praksislærer, praksisgruppa og faglærer planlegge, gjennomføre og vurdere et mindre utviklingsprosjekt i egen praksis
- dokumentere og analysere eget utviklingsprosjekt (for eksempel gjennom undervisningsplanlegging, feltnotater, observasjon, respons fra medstudenter, spørreskjema, analyse av elevarbeid) i tråd med forskningsetiske retningslinjer
- formidle erfaringer og resultater fra FoU-oppgaven muntlig og skriftlig
Kompetanse
Studenten kan:
- samhandle med praksislærer, medstudenter og faglærer for å utvikle egen praksis
- kritisk vurdere egen praksis ved hjelp av forskningslitteratur, vitenskapelige metoder, og vitenskapsteoretiske og profesjonsetiske perspektiv
- reflektere over endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for profesjonsutøvelse
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er observasjon og dokumentasjon av egen praksis, FoU-seminar og skriveverksted. Emnet forutsetter også selvstudium av utvalgt litteratur om det valgte fagdidaktiske temaet i FoU-oppgaven. Studentene skal ha en muntlig presentasjon av prosjektet med støtte i poster.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- deltakelse i FoU-seminar
- deltakelse i skriveverksteder der kollegarespons inngår
- muntlig presentasjon av tema og begrunnelse av problemstilling for studentkollegaer og praksislærer
- utvikle en posterpresentasjon
- deltakelse på praksisseminar
Eksamen består av:
- En FoU-oppgave om en valgt fagdidaktisk problemstilling. FoU-oppgaven skal være på 6000- 8000 ord.
For studenter som har engelsk som Fag 1 skal oppgaven skrives på engelsk.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.