Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2020
HEL-6333 Kompetanse i praksisveiledning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Faglig innhold:
- Det pedagogiske grunnlaget for veiledning
- Veiledningsmetoder - og modeller
- Kommunikasjon, kommunikasjonsverktøy
- Veiledning som strukturert prosess, faser i veiledning
- Veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning og veiledning i grupper
- Rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- Refleksjon, kritisk refleksjon og etisk refleksjon
- Skikkethetsvurdering
- Læringsutbyttebeskrivelser og vurdering
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknad om opptak registreres her: EVU-web
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Praksisveileder
- Kan forklare sentrale begreper, teorier, metoder og tradisjoner innen veiledning
- Kan beskrive betydningen av relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- Kjenner til veiledningens betydning for læring og læingsprosesser
- Kjenner til forskrifter om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Praksisveileder
- Kan planlegge og gjennomføre kunnskapsbasert veiledning individuelt og i grupper
- Kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med fokuspersonens behov
- Kan observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
- Kan planlegge og gjennomføre kontinuerlig vurdering av måloppnåelse samt bidra til løpende skikkethetsvurdering
- Kan reflektere over egen veiledning og rolle
Generell kompetanse
Praksisveileder
- Kan vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- Kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon
- Kan identifisere og diskutere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og foreslå valg av handlingsalternativer
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- Studiesamlinger: totalt 15 timer
- Praktiske øvelser, rollespill, refleksjon rundt egen veiledning og veilederrolle, diskusjoner.
- Nettbasert undervisning
- Egen fordypning, dialog, samarbeid og tilbakemelding til og fra medstudenter, muntlig og skriftlig refleksjon, individuell ferdighetstrening i å veilede, oppgaveløsning.
- Videoproduksjon (opptak)
Studiet vil bestå av nettstudier, studiesamlinger, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Studentenes egne erfaringer vil trekkes inn i - og være sentrale i undervisningen. Selvstudier utgjør en vesentlig del av studiet, inkludert ferdighetstrening i veiledning i egen yrkespraksis med studenter fra helse- og /eller sosialfagstudier. Digital teknologi tas i bruk via nettressurser som video, tekst, lenker, oppgaver og deltakelse i diskusjonsforum.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
1. Obligatorisk deltakelse samling
Det kreves 80 % tilstedeværelse ved studiesamlingene. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Krav om tilstedeværelse begrunnes med at studenten får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg kun ved å lese litteratur og/ eller ta eksamen. Veiledning er et ferdighetsfag. Kunnskap og ferdigheter innen veiledning utvikles gjennom å praktisere, diskutere og reflektere over veiledningspraksis.
2. Veiledningspraksis
Studenten skal gjennomføre minimum tre veiledningssamtaler med student i praksisstudier og/eller medstudent på emnet (ikke pasient). Studenten vil få skriftlig tilbakemelding fra lærer og praksisen må godkjennes for å få rett til å fremstille seg til eksamen.
3. Selvevaluering
Basert på praktisk veiledning (minimum fire veiledningssituasjoner) skal studenten reflektere over egen kompetanse, læring og utvikling:
- Studenten skal gjennomføre minimum to veiledningssamtaler med student i praksisstudier og/eller medstudent på emnet (ikke pasient).
- Studenten skal levere to video-opptak av en veiledningssekvens fra egen veiledning.
Dette dokumenteres i to selvevalueringsnotater som skal leveres innen angitte frister (maks 1500 ord per evaluering) og være godkjent av faglærer.
4. Skikkethetsvurdering
Studenten skal vurdere skikkethet med bakgrunn i en oppgitt oppgave. Arbeidskravet leveres som en skriftlig besvarelse (maks 1000 ord) og må være godkjent av faglærer.
Student som ikke oppfyller arbeidskrav mister retten til å framstille seg til eksamen.
EKSAMEN
Eksamen tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) og bygger på arbeidskravene og læringsaktivitetene i studiet. Eksamen gjennomføres som hjemmeeksamen hvor studentene leverer et skriftlig notat basert oppgitt oppgave (maks 3000 ord).
Emnet vurderes til bestått/ikke bestått
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.