Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2020
BED-1004 Markedsføring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.
1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om markedsføring som fag og dets betydning for ulike typer organisasjoner.
- Ha kunnskap om etiske, sosiale og samfunnsmessige konsekvenser av organisasjonens verdiskapning og markedsarbeid.
- Ha kunnskap om bedriftsinterne og ulike markedsrelaterte forhold (eksterne) som påvirker organisasjonens beslutninger.
- Forstå markedsføringens viktigste funksjoner.
- Ha kunnskap om ulike faser i organisasjonenes markedsarbeid.
- Ha kunnskap om hvordan organisasjoner planlegger og gjennomfører sentrale markedsaktiviteter.
- Ha kunnskap om de viktigste gruppene av markedsføringsvirkemidlene.
- Ha kunnskap om hvor viktig samspillet mellom den enkelte ansatte og den enkelte kunde er for organisasjonens måloppnåelse, verdiskapning og lønnsomhet.
Ferdigheter:
- Kunne formidle en kritisk tilnærming til markedsføring og organisasjonens virkemiddelbruk (bruk av ressurser).
- Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter som vil tilføre kundene, organisasjonen og samfunnet verdi, samtidig som hensynet til miljø, ressursen og langsiktig bærekraft blir ivaretatt.
- Kunne være med på å utvikle organisasjonens markedsplan.
- Kunne være med på å gjennomføre ulike markedsaktiviteter.
- Kunne gjennomføre en analyse av de viktigste forholdene som påvirker organisasjonens effektivitet og derigjennom lønnsomhet.
Generell kompetanse:
- Kunne gjøre egne kritiske refleksjoner i forhold til markedsføringsfaget betydning både for organisasjonens måloppnåelse, miljøets, forbrukernes og samfunnets langsiktige interesser.
- Kunne forstå gjennomføringen og konsekvensene av organisasjonens markedsarbeid med bakgrunn i organisasjonens miljø- og samfunnsansvar
- Kunne arbeide selvstendig med å utvikle markedsaktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene organisasjonens står overfor.
- Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring verdiskapning og markedsføring i organisasjonen.
- Kunne bidra i en etisk vurdering av organisasjonens markedsarbeid.
- Kunne bidra i diskusjoner omkring hvordan organisasjoner kan ta miljø- og samfunnshensyn, og hvordan disse bør innarbeides i organisasjonens virksomhet.
- Kunne identifisere og gjøre bruk av viktige kilder for markedsinformasjon.
- Ha oversikt over noen sentrale kilder og oppslagsverk i faget.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Det første arbeidskravet er å bestå ikomp. Dette er et nettbasert kurs i informasjonskompetanse; http://www.mooc.no/course/ikomp/
Det andre arbeidskravet er en innlevering som kan leveres i grupper eller individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Krav til godkjent ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.
Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.
Eksamen:
4-timers skriftlig individuell skoleeksamen. Karakterskala A-E, med F som stryk. Skriftlig eksamen avholdes ved campusene i Alta, Tromsø, Harstad og Narvik.
Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig fire timers skoleeksamen (teller 100%) og avvikles i Alta, Harstad, Narvik og Tromsø.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.