Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2020
BLU-2021 Pedagogisk ledelse og veiledning - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen.
Emnet kan tas som videreutdanning for lærere og barnehagelærere, men er også relevant for kandidater med helse- og sosialfaglig bakgrunn.
Innhold
Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:
- Ledelse i et relasjonelt perspektiv
- Læringsledelse og endringsarbeid
- Kommunikasjon, mangfold og sosiale prosesser
- Psykososialt arbeidsmiljø og konflikter
- Veiledning som verktøy i lærings- og utviklingsprosesser
- Veiledningsøvelser
Praksis inngår som en integrert del av emnet for studenter i barnehagelærerutdanningen. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
For studenter som tar emnet som videreutdanning gjelder krav om kompetanse på bachelornivå i pedagogiske eller helse- og sosialfaglige utdanninger.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- kommunikasjonsteori
- interkulturell kommunikasjon
- psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og et inkluderende arbeidsliv
- konflikter og konflikthåndtering
- sentrale begreper og ulike tradisjoner i veiledning
- samspill, roller og maktforhold i veiledningsprosesser
- ulike modeller for veiledningssamtaler
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, beskrive og vurdere pedagogiske situasjoner fra ulike ståsted
- vurdere og utøve pedagogisk ledelse i ulike sammenhenger
- håndtere praktiske og personlige utfordringer i samarbeidsrelasjoner og i endringsarbeid
- gjennomføre veiledningssamtaler og anvende ulike metodiske tilnærminger i veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- vurderer og håndterer etiske problemstillinger som leder
- anvender veiledning som verktøy for faglig refleksjon og utvikling av handlingskompetanse
- identifiserer og håndterer etiske problemstillinger i veiledning
- analyserer og håndterer sosialt mangfold i yrkesrelevante kontekster
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- deltakelse i ulike former for pedagogisk lederarbeid
- intervjue barnehageleder/pedagogiske ledere om ansvar, oppgaver og utøvelse av pedagogisk ledelse i barnehagen, med særlig fokus på ledelse av medarbeidere
- gjennomføre veiledningssamtale med minst én medarbeider i barnehagen
- skrive et individuelt refleksjonsnotat, der studentens læring og erfaringer fra praksis er tema (800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter på samlinger med minimum 70 %
- innlevering av tre veiledningsgrunnlag i forkant av veiledningsøvelser (150-250 ord)
- deltakelse i veiledningsøvelser etter ulike modeller
- læringsledelse/fremlegg i plenum med utgangspunkt i utvalgt pensum (20 min.)
- formulere en problemstilling og skrive en individuell oppgave med utgangspunkt i erfaringer fra praksisfeltet, der valgt tematikk drøftes og har relevans for emnet og yrkesutøvelsen (1500-2000 ord). For studenter i barnehagelærerutdanningen skal oppgaven bygge på erfaringer fra gjennomført praksis i emnet og være en videreutvikling av det individuelle refleksjonsnotatet som tematiserer studentens læring og erfaringer fra praksis (se over).
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- Et individuelt refleksjonsnotat (1000 ord) basert på gjennomførte veiledningsøvelser med påfølgende loggskriving.
For studenter i barnehagelærerutdanningen som gjennomfører obligatorisk praksis i emnet, foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av:
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang om lag 2500 ord.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for Bestått, og F for Ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.