Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2020
DTE-2800 Datamaskingrafikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Pensumet er innrettet på 3D-grafikk for spill og simuleringer og vil ta utgangspunkt i aktuelle 3D-grafikk plattformer.
3D grafikkprogrammering:
- Grunnleggende bruk av aktuelt 3D API og verktøy.
- Grunnleggende vektor, matriseregning og transformasjoner.
- Grunnleggende shaderprogrammering.
- Bruk av tekstur, lys, farger og materialer.
- Animasjon/game-loop.
- Brukerinput.
- Enkel kollisjonsdeteksjon.
- Anvende 3D modeller i spill.
- Anvende tekstur på 3D modeller.
- Grunnleggende anvendelse av fysikkmotor.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Kunnskaper og forståelse:
- Kunnskap om grunnleggende 3D transformasjoner med vektor og matriseregning.
- Kunne forklare konsepter og begreper som verteks, polygon, primitiv, mesh, graphics pipeline, tekstur, lysberegning, normalvektorer, shader, frustum.
- Kunnskap om grunnleggende shaderprogrammering og GLSL ES.
- Kunnskap om programmering og bruk av lys, teksturer, farger og materialer i forbindelse med 3D-grafikk.
- Kjenne til grunnleggende datastrukturer som kan brukes til å representere 3D modeller.
- Kunne anvende 3D modeller, laget i eksterne verktøy, i egne programmer.
- Kunnskap om fysikkmotorer brukt i forbindelse med 3D-grafikk og simuleringer.
Ferdigheter:
- Innsikt i hvordan man bruker Javascript til utvikling av 3D-grafikk og spill som fungerer i standard nettleser.
- Kunne bruke standard utviklingsverktøy.
- Kunne benytte og lage enkle shaderprogrammer.
- Kunne utvikle spill som inneholder styrbare og bevegelige (teksturerte) 3D-figurer, terreng og lyskilder.
- Kunne konvertere, eksportere og importere 3D modeller.
- Kunne reflektere over valg av verktøy til bruk til 3D-grafikk og spill.
- Kunne bruke fysikkmotor i forbindelse med utvikling av simuleringer og spill.
Kompetanse:
- Skal ha ervervet seg tilstrekkelig fagterminologi til å kunne medvirke i faglige diskusjoner innenfor fagområdet 3D-grafikk og grunnleggende spillprogrammering.
- Kan formidle kunnskap om datamaskingrafikk og programmeringstekniske momenter tilknyttet simuleringer og spill.
- Kjennskap til planlegging og gjennomføring av større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
- Kjennskap til etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnets læringsutbytte skal formidles gjennom 6 undervisningstimer per uke i løpet av høstsemestret.
Undervisning er tilgjengelig både for campus og nettstudenter. Nettstudenter kan følge forelesning direkte eller det kan ses som opptak i ettertid. Alle studenter har tilgang til opptak.
Emnet gjennomføres som teoretisk kunnskapsformidling, via praktiske øvinger og veiledning.
Studentenes ferdigheter fremmes gjennom:
- Frivillige øvingsoppgaver.
- Elektroniske tester, kontrollspørsmål knyttet til gjennomgått stoff.
- Obligatoriske øvingsoppgaver.
- Gruppearbeid.
Eksamen
Arbeidskrav
- Totalt fire obligatoriske øvinger hvor alle må være levert og bestått.
- For campusbaserte studenter kreves 67% oppmøte i timeplanlagte aktiviteter.
- For nettstudenter kreves det at obligatoriske innleveringer presenteres og leveres som videoopptak eller via nettmøte.
Eksamen og vurdering
Samlet vurdering (VS) med bokstavkarakter, A-F.
Karakter i faget settes på bakgrunn av følgende elementer:
- En «mappe». Teller 50% av karakter i emnet. I mappen inngår både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.
- En individuell e-test/prøve. Teller 50% av karakter i emnet.
Begge deler må være fullført, levert og bestått.
Kontinuasjon på individuell e-test er mulig. Dette gjøres i påfølgende kontinuasjonsperiode. Ved ikke bestått på mappen må emnet tas på nytt ved neste gangs gjennomføring av emnet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.