Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2020

HEL-3227 Psykomotorisk fysioterapi del 2 - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på master i fysioterapi, studieretning psykomotorisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet viderefører og utvikler tema fra HEL-3226 og omhandler spesialisert fysioterapeutisk handlingskompetanse relatert til pasient- og brukergrupper med psykiske og psykosomatiske problemer som behandles i primærhelsetjenesten, i distriktspsykiatriske sentra og i spesialisthelsetjenesten forøvrig. 

Emnet veksler mellom teoretiske og praktiske kunnskapsformer; mellom øving i faglige metoder, kontrastering mellom disse og kritisk refleksjon ved hjelp av studiets teoretiske perspektiver.

Innenfor et overordnet mål om at fysioterapi skal bidra til å utvide den enkeltes handlingsrom og livsutfoldelse tematiseres hva som er adekvat behandling og realistiske målsettinger, samt hvordan de kan nås på forskjellig vis ved at metoder og virkemidler fra ulike tradisjoner benyttes og tilpasses. Emnet vil fokusere faglige utfordringer i forhold til at den enkelte på egne premisser støttes i å (videre)utvikle fortrolighet og tillit til egen kropp - til seg selv. Mening, mestring og "hjelp til selvhjelp" er sentrale stikkord.

Analytisk oppmerksomhet rettes mot hvordan ulike virkemidler og tilnærminger ivaretar og bekrefter pasienten som selvstendig og meningsberettiget, fungerer bevisstgjørende og motiverende, og hjelper den enkelte til å (gjen-)oppdage, erkjenne og videreutvikle egne ressurser gjennom aktivitet og refleksjoner over egne vaner og væremåter, og gjennom utprøving av nye handlinger og bevegelser.

Sykdomsbildet i samfunnet tematiseres, med spesiell oppmerksomhet på muskel- og skjelettsykdommer, smerteproblematikk og psykiske lidelser. Emnet utdyper betydninger livserfaringer kan ha for helse og sykelighet, og for behandling. Erfaringer av omsorgssvikt, vold, overgrep og migrasjon vil bli spesielt belyst med tanke på fysioterapeutisk tilnærming. Emnet utdyper hvordan rammer og samarbeid legger føringer for problemforståelse, valg av faglige tilnærmingsmåter og terapeutiske forløp. En vil belyse hva slags konsekvenser ulike tenkemåter og kunnskapstradisjoner har for forståelse av og praksis i fysioterapi, og for fysioterapeuters rolle og funksjon i tverrfaglig samarbeid.

Sentrale tema for grupperettet arbeid er gruppeledelse og -dynamikk, og valg av aktivitetsformer ut fra mål for bevegelsesgrupper. Samtalens innhold, form og plass i gruppeaktiviteter vil bli belyst. Studentene deltar i bevegelsesgruppe på samlinger. Aktivitetene her velges med tanke på at studentene skal bli kjent med aktuelle tradisjoner i fagfeltet, samtidig som studentene utvider eget repertoar av faglige virkemidler.

Emnet gir opplæring i velferdsordninger og trygdemedisinske tema[1].

 #_ftnref1

[1] Innhold tilsvarer Kurs i trygdefaglige emner for manuellterapeuter, kiropraktorer og leger ved UiO.


Obligatorisk forkunnskapskrav

HEL-3226 Psykomotorisk fysioterapi del 1

Hva lærer du

Kunnskaper:

Etter gjennomført emne kan studenten

 

Ferdigheter:

Etter gjennomført emne kan studenten

Generell kompetanse

Etter gjennomført emne kan studenten


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan bli undervist på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, men eksamen kan avlegges på svensk, dansk eller engelsk etter avtale.

Undervisning

Arbeidsomfang er totalt 600 timer som fordeles på arbeidsformene:


Eksamen

Arbeidskrav:

Arbeidskrav som vurderes av praksisveileder:

Arbeidskrav som vurderes av faglærer:

 

Retningslinjer for arbeidskravene er utarbeidet.

Eksamen:

Klinisk eksamen avvikles i 4. semester over 2 dager:

Eksamen vurderes ut fra karakterskalaen A - F, der F er ikke bestått.

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Kontinuasjonseksamen arrangeres påfølgende høst.