Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2020

PED-6336 Veiledning for lærere i skole og barnehage, del 2 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Praktisk/teoretisk videreutdanningsemne på masternivå. Emnet er det andre av to emner i veiledning.

Emnet er utviklet i tråd med retningslinjer og sentrale føringer om veiledningskompetanse for lærere i skole og barnehage.


Innhold

Studiet tar for seg følgende overordnede tema:


Søknadsfrist

15. mai 2020

Opptakskrav

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i skole eller barnehage, som tillater at deltakeren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen barne-/elevgruppe. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal følgende læringsresultat være oppnådd:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal ha fordypet innsikt i:

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

Kompetanse

Studenten skal kunne:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er samlingsbasert og går over to semester. Emnet består av startsamling over to dager, arbeid på nettet og fire dagssamlinger. Emnet krever aktiv deltagelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier. Samlingene vil bestå av en veksling mellom veiledningsøvelser, seminararbeid og arbeid med ulike tekster som skal dokumentere utvikling av egne veilednings- og vurderingsferdigheter.

Eksamen

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg eksamen:

Eksamen

Eksamen i emnet består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på maksimalt 15 sider. Oppgaven skal dreie seg om veilederens utvikling av egen kompetanse som veileder. Erfaringer fra veiledningsøktene som gjennomføres i løpet av emnet bør inngå i oppgaven. 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.