Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2020

VID-6057 Matematikk 2 for 5-10 trinn, nettbasert, del 1 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Nettbasert videreutdanning for lærere på lavere grad.

Dette er det første av to emne som til sammen utgjør studiet Matematikk 2 for 5-10 trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Innhold

Utforsking, resonnering og argumentasjon kjennetegner matematikkfaget, det er også viktige aspekter ved matematikklæring. I følge Kunnskapsløftet skal opplæring i matematikk veksle mellom utforskende, lekende, kreative og problemløsende aktiviteter og ferdighetstrening, og innholdet i studiet vil gjenspeile dette.

I dette emnet vil det jobbes med å få undervisningskunnskap knyttet til de tre hovedtemaene Læring og undervisning, Brøk, desimaltall og prosent og Teknologi i matematikkfaget.

Innenfor Læring og undervisning vil emnet omhandle undervisningskunnskap, læringssamtalen, undervisningdesign (RME) og åpne opplegg. Her vil vi se nærmere på hvordan man kan utforme og reflektere over undervisning i matematikk.

Brøk, prosent og desimaltall tar for seg hvordan undervisningen i de ulike emnene kan legges opp for at alle elevene skal få gode kunnskaper omkring hvert enkelt emne og sammenhengen mellom dem.

Teknologi i matematikkfaget handler om hvordan man kan legge til rette for læring av matematikk ved hjelp av teknologi, spesielt er dynamisk geometri og regneark sentralt her.


Søknadsfrist

01.03. på BÅDE http://uit.no/evuweb og http://udir.no/videreutdanning

Se "Mal for registrering" på http://uit.no/ilp/evu/


Opptakskrav

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn, som tillater at deltakeren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

Studenten skal ha:

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:

Kompetanse:

Studenten skal ha kompetanse i å:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte studie av pensumlitteratur og introduksjonsvideoer, besvarelse av arbeidskrav, diskusjoner i kollokviegrupper på videomøter, digitale tester og praksisoppdrag. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner i videomøtene og nettforum.

Eksamen

Arbeidskrav:

Emnet inneholder flere typer studieaktivitet, som er delt inn i 3 typer arbeidskrav; Oppgaver, Mindre arbeidskrav og Større arbeidskrav.

Eksamen og vurdering

Vurderingsuttrykk:

Kontinuasjonseksamen


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen utlevering 22.12.2020 innlevering 15.01.2021

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.