Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2020
VID-6062 Naturfag 1 for 5-10 trinn, del 1 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Videreutdanning på lavere nivå rettet mot lærere i grunnskolen.
Dette er det første av to emner som samlet utgjør studiet Naturfag 1 for 5-10 trinn.
Emnet kan ikke tas som enkeltemne
Innhold
Søknadsfrist
Søknadsfrist 01.03 på http://udir.no/videreutdanning (Gir stipend-/vikarmidler)
Søknadsfrist/registreringsfrist ca. 15.05. på http://uit.no/evuweb
Se http://uit.no/ilp/evu for mer informasjon
Opptakskrav
- Fullført lærerutdanning som kvalifiserer til arbeid i grunnskolens 5-10 trinn. Evt. fullført praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Deltagerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn, som tillater at deltageren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har:
- kunnskap om alternative læringsarenaer og utforskende undervisning.
- kjennskap til læreplanen i naturfag med fokus på begrepsdannelse, tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter og elevaktive arbeidsformer.
- grunnleggende kunnskap om noen vanlige mineraler og bergarter, samt ytre og indre geologiske prosesser på jorda.
- kunnskap om et utvalg av naturtyper, planter og dyr og deres livssykluser.
- kjennskap til tradisjonell bruk av naturressurser i et bærekraft perspektiv, med vekt på nordområdene og samisk kultur.
- innsikt i årsaker til og virkning av klimaendringer med vekt på nordområdene.
- kunnskap om energiformer og energioverføringer.
- kunnskap om krefter og bevegelser med enkle beregninger.
- kunnskap om partikkelmodellen.
- grunnleggende kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
Ferdigheter Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og organisere utforskende aktiviteter på ulike læringsarenaer.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen.
- anvende relevant naturfagutstyr, modeller og digitale verktøy som støtte for elevers læring.
Kompetanse Studenten skal:
- kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over naturfagundervisning etter gjeldende læreplan.
- ha innsikt i fagdidaktisk tenkning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning og argumentasjon.
- ha et grunnlag for å reflektere over utdanning for bærekraftig utvikling.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med nettstøttede aktiviteter. Emnet består av inntil tre samlinger á inntil tre dager.
Studentene vil gjennomføre naturfagundervisning i praksisfeltet. Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, studentfremlegg, seminar, felt- og laboratoriearbeid. Studentene vil arbeide med teori, eksperimenter på laboratoriet og observasjoner i felt.
Eksamen
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- Feltkurs med etterarbeid
- Fagrapport i geologi
- To godkjente flervalgstester
- Utvikle og gjennomføre et utforskende undervisningsopplegg med didaktiskrefleksjonsnotat
- To godkjente arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet
- 70 % deltakelse på undervisning
Eksamen består av:
- En individuell muntlig eksamen på 45 minutter, der kandidaten blir prøvd i hele pensum.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.