Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2020
VPL-1203 Menneskets psykologi, utvikling og læring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for vernepleie
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i vernepleie og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
- Læring og utvikling i et livsløpsperspektiv
- Introduksjon didaktikk
- Lek og aktivisering
- Dannelse
- Emosjoner
- Mestring og autonomi
- Sosiologisk perspektiv på barndom og ungdom
- Estetikk
- Kognitive funksjonsnedsettelser, herunder utviklingshemming
Hva lærer du
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kan redegjøre for psykologisk, sosial og biologisk utvikling og læring i et livsløpsperspektiv (7 d)
- Kan redegjøre for pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper (7 e)
- Kan redegjøre for og reflektere over hvordan tilrettelegge for mestring og autonomi (7 f)
- Kan redegjøre for årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt (10 c)
- Kan redegjøre for et sosiologisk perspektiv på barndom og ungdom, og barn og unges behov for tilrettelegging av tjenester (13 h)
Ferdigheter
- Kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, iverksette, gjennomføre og evaluere ulike aktiviteter, samt tilrettelegge for lek, for barn og unge (8 a)
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning og eksamener vil hovedsakelig foregå på norsk, men noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.
Undervisning
Forelesninger, gruppe- og prosjektarbeid.
Forventet arbeidsomfang er på ca. 240 timer inkludert selvstudium.
Eksamen
Arbeidskrav:
Praktisk prosjektarbeid vurderes til godkjent/ikke godkjent
Eksamen:
Individuell muntlig eksamen som vurderes etter karakterskala A-F, der F er ikke-bestått.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen og kandidater med gyldig fravær, gis adgang til kontinuasjonseksamen jfr. § 22 i forskrift for eksamener ved UiT. https://uit.no/eksamen/art?p_document_id=510357