Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2020
IDR-3922 Læring, opplevelse og natur - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne. Søkerkode 9371.
Opptakskrav: Bachelorgrad eller tilsvarende med minimum 90 studiepoeng idrett, friluftsliv eller kroppsøving kvalifiserer til opptak. Studenter med 60 studiepoeng kroppsøving som i tillegg har 30 studiepoeng innen idrett, friluftsliv eller kroppsøving kan også søke opptak til emnet.
For opptak til emner på master i idrettsvitenskap kreves det at gjennomsnittskarakter i faglig fordypning i bachelorgraden (90 sp.) må være C (eller 2,7) eller bedre
Innhold
- Forskning i læring, opplevelse og natur
- Aktuelle læringsteorier
- Opplevelse som fenomener og som didaktisk begrep
- Opplevelsespedagogikk
- Naturfilosofi
- Natur som læringsarena: læring om, i og gjennom natur
Søknadsfrist
Opptakskrav
Opptakskrav: Bachelorgrad eller tilsvarende med minimum 90 studiepoeng idrett, friluftsliv eller kroppsøving kvalifiserer til opptak. Studenter med 60 studiepoeng kroppsøving som i tillegg har 30 studiepoeng innen idrett, friluftsliv eller kroppsøving kan også søke opptak til emnet.
For opptak til emner på master i idrettsvitenskap kreves det at gjennomsnittskarakter i faglig fordypning i bachelorgraden (90 sp.) må være C (eller 2,7) eller bedre
Hva lærer du
Kunnskap
- Viten om aktuelle læringsteorier og ulike dimensjoner av læring.
- Vurdere ulike former og dimensjoner av opplevelse.
- Drøfte opplevelses mulige betydning for læring og dannelse.
- Beskrive ulike natursyn og naturforståelse.
- Føre en kritisk diskusjon om naturen som lærings- og dannelsesarena.
Ferdighet
- Analysere og vurdere kritisk tekster om læring og dannelse.
- Analysere og vurdere kritisk opplevelsesbegrep og tekster om opplevelse som moderne samfunnsfenomen.
- Analysere og vurdere tekster om natursyn, naturforståelse og naturfilosofi.
Generell kompetanse
- Redegjøre for friluftslivets betydning for læring og utvikling
- Redegjøre for sammenheng mellom læring og opplevelse.
- Redegjøre for anvendelse av naturen som lærings-, utviklings- og dannelsesarena.
- Redegjøre for forståelsen av «nature as home for culture».
- Knytte læring, opplevelse og natur til dannelsesprosessen.
- Delta aktivt i samfunnsdebatter om naturens ulike dimensjoner.
- Delta aktiv i samfunnsdebatter om friluftsliv som livsstil og i (ut)danningssammenheng
- Reflektere over og kritisk diskutere «det moderne opplevelses-samfunn».
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav
Fordypning i en selvvalgt eller gitt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten(e). Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen og vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen: innlevering av en essay med en gitt eller selvvalgt problemstilling.
Karakterskalaen fra A-F benyttes, der A er beste karakter, og F er ikke bestått. Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.