Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2020

TYS-6011 Tysk for 5-10. trinn, nivå 1 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for språk og kultur, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Emnetype

Emnet kan tas av enkeltemnestudenter. Emnet skal helst kombineres med emnet TYS-6012 (TYSK 2, TYSK for 5-10. trinn, del 2 (nivå 1)) (UDIR-KURS).

Emnet inngår i UDIRs etter-og videreutdanningssatsningen for fremmedspråk og er kurs 1 (av 2).


Innhold


Søknadsfrist

01.03 på http://udir.no/videreutdanning

Eventuelle restplasser utlyses via http://uit.no/ilp/evu i april/mai.


Opptakskrav


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha oppnådd følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse:

Ferdigheter:

Kompetanse:

Det språklige kompetansenivået vil tilsvare nivå A2/B1 i henhold til GER (den felleseuropeiske referanserammen for språk).

Kurset gir en grunnleggende kompetanse i faget tysk. Sammen med kurset TYSK 2 vil kurset TYSK 1 utgjøre et første trinn på veien til kompetansen som trengs for å kunne undervise i faget tysk på barne- og ungdomsskolen.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk og tysk

Undervisning

Undervisningen gis som et rent nettkurs. Det tas utgangspunkt i en digital læringsplattform. Kurset deles inn i 5 moduler (modul 1-5) som det arbeides med i kronologisk rekkefølge. Modulene er delt inn i ulike arbeidsområder som det jobbes med parallelt.

Modulene inneholder muntlige og skriftlige tekster som presenterer det faglige innholdet (se ovenfor). Til disse knyttes det både individuelle og gruppeoppgaver som skal bidra til læring og refleksjon. Det kreves både muntlige og skriftlige studentaktiviteter (individuelle og i grupper). Alle studentaktivitetene er knyttet tett opp til studentenes framtidige arbeid som tysklærer.

Studentene arbeider både individuelt og i faste arbeidsgrupper på nett (via plattformen). Innenfor hver modul blir det gjennomført obligatoriske synkrone nettseminarer (webinarer) som fastsettes og styres av faglærer. Dessuten legges det opp til nettbaserte møter som studentene selv har ansvar for.


Eksamen

Hver av modulene 1-4 avsluttes med (mindre) oppgaver innenfor de enkelte arbeidsområdene. Noen av disse er individuelle, andre er gruppeoppgaver.

Det gis 3 obligatoriske arbeidskrav. Disse kombinerer studentenes egen språklæring med didaktisk rettede problemstillinger og er i tillegg knyttet tett opp til studentenes fremtidige arbeid som tysklærer.

Vurderingsuttrykket for arbeidskravene er godkjent/ikke godkjent.  

Eksamen:

Modul 5 er eksamensmodulen. Studentene arbeider selvstendig med en større oppgave som inneholder ulike deloppgaver knyttet til kursets ulike arbeidsområder og læringsmål. Ved hver oppgavedel vil det være oppgitt om deloppgaven skal løses muntlig, skriftlig eller som en kombinasjon av begge deler, samt om deloppgaven skal løses individuelt eller i grupper.

Det gis én samlet karakter for hele oppgaven /eksamensmodulen.

Eksamen består av disse fire del-oppgavene:

Studentene velger ut 2-3 KJL-tekster som de anser som egnet for språkundervisning og begrunner utvalget på tysk eller norsk.

Studentene produserer et multimedialt bidrag på tysk som vil kunne brukes i undervisning.

Det planlegges og gjennomføres et egenvalgt undervisningsopplegg innenfor tematikken. Det leveres en skriftlig prosjektrapport på tysk eller norsk som presenterer planleggingen og gjennomføringen og inkluderer egenrefleksjon. Dessuten presenteres prosjektet på tysk under D5-EX-webinaret. Presentasjonen, med spørsmål fra eksamenskommisjonen, skal vare 15-20 minutter.

Studentene finner fram til en aktuell nyhet fra tyskspråklige nyhetsmedier. Nyheten og en skisse over mulige undervisningsopplegg presenteres på tysk under F5-EX-webinaret. Presentasjonen, med spørsmål fra eksamenskommisjonen, skal vare 15-20 minutter.

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Hver eksamensdel teller 25%. Det gis en samlet karakter for emnet. Ved karakteren F/ikke bestått på en deleksamen, må denne delen tas på nytt.

En mer utførlig beskrivelse av eksamensoppgavene legges ut på læringsplattformen.