Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
IDR-2350 Trenerrollen i et treningsperspektiv - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet skal gi studentene en videreføring i tema treningsplanlegging og treningsprinsipper i prestasjonsidrett. Emnet belyser også modeller for periodisering i individuelle idretter og lagidretter samt langtidsperspektiv på utvikling av utøvere. Følgende tema belyses:
- Treningsplanlegging og treningsprinssipper i prestasjonsidrett
- Analyseteknologi: teknologiske muligheter og begrensninger med hensyn på innsamling, lagring og prosessering av idrettsrelevante data
- Treningslære i spesifikke idretter
- Treningsfysiologi
Opptakskrav
Hva lærer du
Kunnskap
- Drøfte hvordan en kan utvikle prestasjonene gjennom riktig trening og konkurranse-virksomhet
- Forklare analysemetoder for å fremme prestasjonsutvikling i idretten
- Drøfte fysiologiske tilpasninger som respons på ulike treningsprinsipper og -metoder
- Diskutere forsknings- og utviklingsarbeid innenfor trening og prestasjonsutvikling i idrett
Ferdigheter
- Mestre og anvende variert og differensiert trening for definerte målgrupper
- Kunne anvende relevant teknologi for å optimalisere treningshverdagen
- Kunne veilede og undervise i idrett for ulike målgrupper
- Mestre tilrettelegging av relevant og målrettet trening
Generell kompetanse
- Kritisk diskutere hvordan analyseteknologi kan fremme bevissthet om prestasjons-utvikling i idrett
- Kritisk diskutere forståelse for treningsplanlegging, treningsprinsipper og veiledning innenfor idrett
- Kritisk diskutere hvordan forskningen kan gi forbedret forståelse for riktig trening og prestasjonsutvikling i idrett
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav: Det kreves minimum 80% deltakelse i undervisning organisert som seminar. Det vil fremgå av læringsplattformen hvilke deler av undervisningen som er obligatorisk.
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før en får fremstille seg til eksamen:
- Gi en individuell muntlig presentasjon av en fagartikkel som omhandler trening i en gitt idrett, eventuelt trening av spesifikk egenskap. Fremlegget skal gjøres for de andre studentene, og det er krav om obligatorisk deltakelse på alle fremlegg.
Eksamen og vurdering: Individuell muntlig eksamen (ca 30 min). Karakterskalaen A - F benyttes, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22. Kontinuasjons/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.