Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
IDR-2351 Trenerrollen i et profesjonelt perspektiv - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet skal gi studentene en videreføring i trenerarbeidet i ett idrettspedagogisk og idrettspsykologisk perspektiv. Trenerrollen i et profesjonelt perspektiv fokuserer på rollene som coach, veileder, forbilde og rollemodell. Følgende tema er sentrale:
- Trening i praksis - som aktiv utøver eller trener
- Treningsfilosofi og -psykologi
- Trenerens personlighet og kompetanse
- Treneren som prestasjonsutvikler, coach, veileder, forbilde og rollemodell
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
- Beskrive og forklare motivasjonsteorier, læringsteorier og treningsprinsipp i idrett
- Finne fram til og diskutere forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrett med spesiell vekt på prestasjonsutvikling
- Definere og drøfte trenerens rolle, funksjon og personlighet i en profesjonell yrkesforståelse
Ferdigheter
- Omsette og anvende sine kunnskap om motivasjon, treningsstyring og måloppnåelse på en relevant og målrettet måte
- Argumentere for sitt pedagogisk ståsted og vise det i sin trenervirksomhet
- Vise anvendt kunnskap om trenerrollen gjennom å utføre muntlige presentasjoner for andre studenter og framfor klassen
Generell kompetanse
- Utvikle en individuell profesjonell forståelse av trenerrollen
- Kritisk diskutere trenerrollen ut i fra et overordnet pedagogisk og psykologisk perspektiv
- Identifisere seg med trenerrollens ulike utfordringer og dilemmaer og finne sitt eget ståsted
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav
Det kreves minimum 80% deltakelse i undervisning organisert som seminar. Det vil fremgå av læringsplattformen hvilke deler av undervisningen som er obligatorisk. Studentene har to arbeidskrav som må være fullført og godkjent før en kan framstilles seg til eksamen:
- Muntlig presentasjon i grupper av en oppgave enten i treningsfilosofi eller treneren som prestasjonsutvikler. Obligatorisk deltakelse til alle presentasjoner.
- Individuell muntlig presentasjon av gitt oppgave, relatert til trenervirksomhet, underveis i kurset
Eksamen og vurdering
Individuell muntlig eksamen av 30 minutters varighet
Karakterskala fra A - F benyttes, der A er beste karater og F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen
Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22. Kontinuasjons/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen