Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
PED-1005 Pedagogisk filosofi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 5199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
Studenten har:
- Forståelse av noen samtidige og historiske pedagogisk-filosofiske teorier
- Kunnskap om sentrale pedagogisk-filosofiske perspektiv og arbeidsmåter
- Kunnskap om pedagogikkens grunnleggende begreper
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere egne og andres begrunnelser og argumentasjon
- Diskutere pedagogisk-filosofiske problemstillinger
- Planlegge, gjennomføre og vurdere muntlige fremlegg med oppgitt problemstilling
- Utforme en akademisk tekst ut fra oppgitt problemstilling
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over pedagogiske grunnbegrep, og belyse hvilken rolle ulike kontekster spiller i denne sammenhengen
- Analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger og teorier
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet gis i vårsemesteret.
Ukentlige forelesninger, selvstudium og seminarundervisning. Seminarene baseres på aktiv studentdeltakelse og studentene skal ha forberedte innlegg. Fremleggene gjennomføres som en øvelse i argumentasjon. Vurdering av begrunnelser spiller en vesentlig rolle, og man får og gir tilbakemelding på fremstillingsform. Se punktet om obligatoriske arbeidskrav.
Emnet evalueres minimum én gang pr. programperiode i henhold til kvalitetssikringssystemet.
Eksamen
Arbeidskrav: Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1 – individuelt i samarbeid med medstudenter
Deltakelse i forberedelse til muntlig fremlegg og muntlig framlegg av tekst på seminar (oppgitt problemstilling), respons fra medstudenter og innlevering av teksten, 1700-1800 ord (ca 5 sider)
- Arbeidskrav 2 - Gruppearbeid
Deltakelse i forberedelse til muntlig fremlegg, innlevering av gruppepresentasjon (f.eks. powerpoint) og muntlig fremlegg i gruppe (oppgitt problemstilling), ca. 15 minutter
Eksamen/vurdering: Hjemmeeksamen (oppgitt problemstilling) på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) som skrives over én (1) uke. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.