Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
PED-3033 Samarbeid, rådgivning og veiledning i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
- modeller for samarbeid, ansvars- og oppgavefordeling
- rådgivnings- og veiledningsteorier
- kommunikasjon og samtaleforståelse
- krefter og prosesser som bidrar til konstituering av spesialpedagogiske tiltak
- planlegging og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser
- jus- og etikk knyttet til samarbeid, etiske utfordringer i rådgiverrollen
- ulike forståelser av etikk (f.eks. nærhetsetikk, relasjonsetikk, yrkesetikk)
Søknadsfrist
Opptakskrav
Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har samme opptakskrav som studieprogrammet.
Søknadskode: 9371.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- spesialpedagogisk rådgivning og endringsarbeid som fag- og forskningsfelt, basert på nasjonal og internasjonal forskning
- teorier, modeller og paradigmer som ligger til grunn for samarbeid, rådgivning og veiledning på det (spesial)pedagogiske feltet
- hvilke muligheter og barrierer som ligger i tverrfaglig og etatlig samarbeid om mennesker med ulike lærevansker
- hvordan spesialpedagogen fyller sin rolle i barnehagen, skolen og hjelpeapparatet, blant annet gjennom tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk arbeid og tverrfaglig samarbeid
- identifisere og diskutere kunnskapsparadigmer i profesjonelle samtaler
Kompetanse
- forstå etiske og juridiske retningslinjer for samarbeid mellom ulike nivåer med ansvar for opplæring, og videre kunne framstille dette arbeidet skriftlig
- kunnskap om grunnleggende egenskaper som er viktige for veilednings- og rådgivningsoppgaver
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer.
Undervisningsform vil være forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid, rollespill og diskusjoner.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
- Innlevering av før-veiledningsdokument, 1 side.
Eksamen består av:
- Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F regnes som stryk. Kontinuasjonseksamen ved karakter F tilbys i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.