Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
STV-2004 Organisasjonsteori: Endring og ledelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Med bakgrunn i ulike organisasjonsteoretiske perspektiver belyses betingelsene for å endre organisasjoner, lederens rolle i endringsprosesser, og konsekvensene av slike endringer.
Følgende delemner belyses:
- Organisasjonsperspektiver som analyseverktøy: et rasjonelt, naturlig og åpent perspektiv
- Effekter av reform- og endringsforsøk
- Introduksjon av en skandinavisk tilnærming til endringsprosesser: skandinavisk nyinstitusjonalisme
- Ledelse i og av endringsprosesser: institusjonell ledelse, transformasjonsledelse og transaksjonsledelse
- Empiriske studier av endringsprosesser
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- ulike organisasjonsteoretiske perspektiver, deres forutsetninger og anvendelsesområder
- reformers drivkrefter, innhold og effekter, og kan gi relevante eksempler på slike
- nyere perspektiver på endring av organisasjoner, herunder skandinavisk institusjonalisme
- nyere lederskapsteorier som: karismatisk ledelse og transformasjonsledelse, og har kjennskap til forskningen om ledelse i offentlige organisasjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende ulike organisasjonsteoretiske perspektiver i analyse av konkrete reformforsøk, og peke på begrunnelser, fokus og effekter av slike
- peke på mulige forklaringer på ulike endringsutfall med bakgrunn i egne analyser
- identifisere og analysere ledelsesrelaterte betingelser og forutsetninger i endringsprosesser
Kompetanse
- foreta en kritisk vurdering av evalueringer/studier av reformer og reformforsøk i ulike organisasjoner
- bidra til analyse av reformer og reformforsøk, og utveksle synspunkter med andre på bakgrunn av disse
- formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, og samtidig forholde seg til fagets begrensninger og generelle etiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
10 dobbeltimer med forelesning (totalt 20 timer).
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Eksamen består av:
- En hjemmeeksamen på omlag 2.000 ord over oppgitt tema. Skrivefristen er en uke. Det er anledning for to studenter å skrive sammen. Oppgaven bør da være på om lag 3.000 ord.
- En 3 timers skoleeksamen.
Endelig karakter blir gitt på bakgrunn av en samlet vurdering av hjemmeeksamen og skoleeksamen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Både hjemmeeksamen of skoleeksamen må tas på nytt.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.