Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
STV-3073 Moderne teorier om organisering og ledelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om organisasjons- og ledelsesvitenskapens grunnleggende begreper og teorier
- oversikt over utviklingslinjer i faget, og om samtidens internasjonale ideer og praksiser hva angår organisasjonsutforming, arbeidsorganisering og ledelse.
- oversikt over utfordringer knyttet til å bedrive strategisk ledelse og ledelse av endringsprosesser i moderne organisasjoner
- kunnskap om betingelser for å kunne bruke design av organisasjon som styringsredskap
- kunnskap om betydningen av organisasjonskultur for å forstå moderne organisasjoners virkemåter.
- kunnskap om betydningen av ulike typer ledelse i forhold til motivering av ansatte og for å kunne oppnå organisatoriske mål.
Ferdigheter
Studenten kan:
- granske kritisk eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet organisasjon og ledelse
- granske kritisk organisasjoners design (organisasjonskart) og vurdere hvor hensiktsmessig ulike typer design er for å oppnå organisatoriske mål
- analysere organisasjoners kulturer og kan reflektere kritisk over sammenhenger mellom ulike typer organisasjonskulturer og organisatorisk måloppnåelse
- analysere sammenhenger mellom ulike typer ledelse og organisatorisk måloppnåelse
- anvende sine faglige kunnskaper til å kritisk reflektere over egen faglig praksis
- anvende sine kunnskaper på ulike typer organisasjoner.
Kompetanse
Studenten kan:
- selvstendig fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering relatert til organisasjon og ledelse
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner på eget fagområde både med spesialister og til allmennheten
- delta i den offentlige debatten der den berører faget/fagområdet.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av nettbaserte forelesninger og en fysisk samling. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Det gis en oppgave som er relevant for emnets overordnede tema. Arbeidet med oppgaven og besvarelsens form kan variere. For eksempel kan oppgaven løses individuelt i form av en skriftlig innlevering på inntil 1000 ord. Oppgaven kan også løses ved at to studenter skriver sammen og leverer en skriftlig besvarelser på inntil 1500 ord.
Eksamen består av:
En individuell hjemmeeksamen (en student per oppgave) over oppgitt tema. Omfang inntil 4000 ord. I tillegg kommer forside, innholdsfortegnelse og eventuelle vedlegg. Skrivefrist 3 uker.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.