Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2020

HEL-3222 Nevrologisk fysioterapi, del 1 - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på masterutdanning fysioterapi, studieretning nevrologisk fysioterapi, og kan ikke tas som enkeltemne

Innhold

Emnet omhandler undersøkelse, funksjonsvurdering og utprøving av behandling for personer med nevrologisk betingede funksjonsproblemer og utgjør en forutsetning for spesialisert virksomhet både i utredning, behandling og rehabilitering/habilitering.

Emnet introduseres gjennom et historisk tilbakeblikk på nevrologisk fysioterapi hvor teoretiske perspektiver forankret i den bio-psyko-sosiale modell og internasjonal klassifisering av funksjon (ICF) drøftes kritisk. Dette teoretiske grunnlaget utvides ved å introdusere og implementere en fenomenologisk forståelse hvor kroppen er sentrum for erfaring, uttrykk og handling, samtidig som den er en biologisk organisme og et biomekanisk system. Systemteorier for bevegelseskontroll samt detaljert kunnskap om nevrobiologi og nevromuskulære forutsetninger for funksjonell bevegelse, postural kontroll, balanse, gange og arm-/håndfunksjon vektlegges. Praktisk bevegelsesanalyse av funksjonelle aktiviteter og utforsking av potensiale for optimalisering av bevegelse hos friske personer danner grunnlag for tilsvarende analyse og utforskning av avvik hos personer med skade/sykdom i sentralnervesystemet (CNS). I denne prosessen vurderes tilpasning til underlaget, biomekaniske forhold, samspill mellom stabilitet og mobilitet i de ulike kroppsområdene, måloppnåelse samt praktisk utforsking av muligheter for optimalisering av funksjon. Patologi og patofysiologi for hoveddiagnosegrupper slik som sirkulatoriske, nevrodegenerative, inflammatoriske og nevromuskulære blir tematisert, og nevrobiologisk grunnlag for ulike patologiske tonusforstyrrelser presenteres og drøftes.

Nevrologisk undersøkelse med vekt på bevegelsesanalyse, system- og nivådiagnostikk tematiseres teoretisk, praktisk og drøftes kritisk. Ulike teoretiske modeller for klinisk resonnering diskuteres; eksempelvis diagnostisk, narrativ, dialektisk og modeller som vektlegger kroppslige erfaringer, uttrykk og samhandling. Systematisert og individuelt tilpasset klinisk undersøkelse med vekt på refleksjon over valg og vurderinger fremheves. Betydningen av aktiv deltakelse hos pasient og eventuelle pårørende understrekes. Evne til å fortolke pasientens ulike kroppslige og verbale uttrykk og skape en positiv interaksjon hvor etiske vurderinger er integrert vektlegges. Systematisk vurdering av sammenheng mellom funn og teoretisk underbygning av klinisk resonnement er sentralt og tematiseres videre gjennom skriftlig dokumentasjon. Standardisering versus systematisering drøftes, og aktuelle standardiserte tester innen nevrologisk fysioterapi vurderes kritisk og implementeres i egen praksis. Sammenhengen mellom klinisk resonnering og målsettingsarbeid hvor pasienten er aktiv deltaker vektlegges. Integrering av nevrologisk fysioterapi i tverrprofesjonelle sammenhenger og koordinerte pasientforløp i helsetjenesten vektlegges.

Undervisningen vektlegger integrering av teori og praksis. Praksisstudier ved egen arbeidsplass, praksisveiledning og 4 dager hospitering ved relevante sykehus/rehabiliteringsinstitusjon/kommunale- eller privat praksis utfyller undervisning på samlingene.


Hva lærer du

Kunnskaper

 

 

Ferdigheter

Generell kompetanse:

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

20 studiepoeng. Samlet arbeidsomfang utgjør 600 timer fordelt slik:

 Emnet undervises gjennom første og andre semester, til sammen 4 uker. Forelesninger, «flipped class room», seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, pasientdemonstrasjoner, undersøkelse av pasienter, workshops, case-undervisning, video-analyse, praksisstudier ved eget arbeidssted, hospitering, praksisveiledning og selvstudium. Gjennomgående vektlegges studentaktive læringsformer.


Eksamen

Følgende arbeidskrav inngår og alle er obligatoriske:

Arbeidskrav i høstsemesteret:

Arbeidskrav i vårsemesteret:

Det er utarbeidet egne retningslinjer til hvert arbeidskrav. Alle arbeidskrav godkjennes av faglærer. Godkjenning av praksisstudier etter fastsatte kriterier: faglærer godkjenner. All undervisning, praksisstudier, praksisveiledning og hospitering er obligatorisk med minimum 80% oppmøte.

 

For å kunne stille opp til eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i timeplanfestet undervisning.

Alle arbeidskrav er godkjentIndividuell tredelt eksamen på slutten av andre semester hvor studenten i egen praksis gjennomfører en undersøkelse og funksjonsvurdering av en person 13 år eller eldre med nevrologisk betinget funksjonsproblem. Et uredigert videoutdrag på inntil 30 minutter fra denne undersøkelsen leveres sammen med skriftlig journal (800-1200 ord) og teoretisk underbygning av det kliniske resonnementet i vurderingen (800-1200 ord). Informert samtykke fra pasient må innhentes av studenten og utdanningens skjema benyttes.  

Eksamenskommisjonen består av en intern og en ekstern sensor. Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått. Det er utarbeidet retningslinjer for eksamen og sensorveiledning. Eksamen arrangeres i vårsemesteret.

Det arrangeres kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen utlevering 29.04.2020 innlevering 13.05.2020

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.