Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
HEL-3145 Fag, kunnskap og samhandling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- har inngående kunnskap om kunnskapsdannelse og ulike kunnskapsformers betydning for helsefaglig utviklingsarbeid
- har inngående kunnskap om egen fagtradisjons egenart og funksjon i helsetjenester i endring
Ferdigheter:
- analyserer og forholder seg kritisk til kunnskapsteoretiske perspektiver og relevansen for helsefaglig utviklingsarbeid
- analyserer begreper som evidens, kunnskapstranslasjon, teknologi og nyskaping innenfor konteksten av helsefaglig utviklingsarbeid
- analyserer betydningen av samhandlingskompetanse i helsefaglig praksis og utviklingsarbeid
- fremstiller faglige resonnementer av relevans for helsefaglig utviklingsarbeid ved hjelp av kunnskapsteori
Generell kompetanse:
- er fortrolig med og forholder seg kritisk til sentrale begreper som er introdusert i emnet
- drøfter helsefaglige problemstillinger på en selvstendig måte
- formidler mulig tema for egen mastergradsoppgave og knytter dette til sentrale teoretiske perspektiver
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet består av forberedende selvstudier og en toukers samling.
Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger (hvorav enkelte foregår i «omvendt klasserom»), seminarer og diskusjoner i plenum og i mindre grupper.
Gjennom emnet utarbeides en tekst hvor tentativ tematikk for mastergradsoppgaven knyttes til sentrale begreper og perspektiver som er introdusert i emnet. Teksten vil være en del av en prosjektmappe som studentene jobber videre med gjennom hele studieforløpet, og som kan munne ut i prosjektskisse til masteroppgaven.
Det er obligatorisk oppmøte på all timeplanfestet aktivitet. Studenter med fravær har ikke krav på særskilt tilrettelagt opplegg. De må selv ta ansvar for å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse tilhørende emnet. Studenten kan bli bedt om å dokumentere at han/hun har tilegnet seg nødvendig læring gjennom skriftlig tekst eller muntlig fremlegg/dialog med lærere i etterkant av fravær. Fravær ut over 20 % kan føre til tap av eksamensrett og endret studieprogresjon.
Eksamen
Oppgaveseminar hvor studentene presenterer en utdypning av sitt teoretiske utgangspunkt for mastergradsoppgaven og deltar aktivt i diskusjon av medstudenters presentasjoner. Ved ikke godkjent arbeidskrav må skriftlig oppgave over oppgitt tema innleveres. Denne må godkjennes av emneansvarlig før eksamen kan tas.
Skriftlig hjemmeeksamen. Omfang 3000 ord.
I oppgaven skisserer studenten problemstilling fra egen praksis som knyttes til tematikker innen kunnskap og samhandling.
Det er utarbeidet utfyllende retningslinjer for oppgaven.
Oppgaven vurderes ut fra karakterskala A-F, hvor F er ikke bestått.
Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F innen en gitt tidsfrist. Kontinuasjonseksamen avholdes slik at studenten kan følge normal studieprogresjon. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet. Det er anledning til å omarbeide / revidere besvarelsen som var levert til ordinær eksamen.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.