Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
HEL-3164 Recoveryorientert tilnærming i psykisk helsearbeid - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet utdyper kunnskap om bedringsprosesser til mennesker med psykiske helseproblemer/lidelser og deres pårørende og hva som inngår i en recoveryorientert tilnærming i psykisk helsearbeid.
Emnet vektlegger hvordan bedring ved psykiske helseproblemer/lidelser er en personlig og sosial prosess. Det fokuseres på hvordan samfunnsforhold, utdanning, arbeid, levekår, tilhørighet og sosiale prosesser som familie, venner og lokalmiljø har betydning i bedringsprosessen og utvikling av personers identitet, tilhørighet og medborgerskap. Emnet fokuserer også på oppgaver og ansvar i rollen som fagutøver, samt planlegging, organisering, utførelse og evaluering av recoveryorientert praksis.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Opptakskravet til Master i psykisk helsearbeid er:
- Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag, for eksempel sykepleie, ergoterapi, radiograf, fysioterapi, vernepleie, sosionom eller fysioterapi
- Minimum ett års relevant praksis
Søknadskode: 3070
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studentene ha kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper:
Kandidaten
- har avansert kunnskap om teori, forskning og erfaring om bedringsprosesser
- har avansert kunnskap om og hva en recoveryorientert tilnærming innebærer for fagutøver, bruker og deres pårørende.
- har inngående kunnskap om egen rolle som fagperson og kan kritisk reflektere over egen profesjonell og personlige utvikling.
- har inngående kunnskap om betydningen av samhandling og tverrfaglig samarbeid i recoveryorientert praksis.
- har avansert kunnskap om hvordan man planlegger, organiserer og utfører recoveryorienterte tiltak/praksis.
- har inngående kunnskap om dokumentasjon og evaluering av recoveryorienterte tiltak/praksis.
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper om bedringsprosesser og recoveryorienterte tilnærminger på en fleksibel og inkluderende måte i samarbeid med brukere, pårørende og andre yrkesutøvere.
- kan begrunne, kommunisere og forholde seg kritisk til faglige og etiske problemstillinger, analyser og konklusjoner med andre helsearbeidere om bedringsprosessen og recoveryorienterte praksiser.
- kan bidra til å styrke brukerens posisjon, rettigheter og medborgerskap i ulike sammenhenger og være deres talsmann i helsefaglige sammenhenger.
- kan evaluere og vurdere recoveryorienterte tiltak/praksiser for å sikre høy kvalitet.
- kan reflektere over og arbeide med brukere, pasienter og pårørendes rettigheter og medborgerskap.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- Kan anvende sine kunnskaper om recoveryorientert tilnærming og ferdigheter til å arbeide på en inkluderende, reflektert og anerkjennende måte overfor brukere, pasienter, pårørende og andre yrkesutøvere.
- Kan analysere og kommunisere faglige etiske problemstillinger til brukere, pårørende, andre yrkesutøvere og til allmennheten.
- Kan bidra med nytenkning om recoveryorientert tilnærming i eget praksisfelt og kan bidra til planlegging og igangsetting av tiltak og tjenesteutvikling.
- Kan anvende kunnskaper, teori og vitenskapelige metoder knyttet til evaluering av tiltak på fagområdet og bidra kontinuerlig forbedringsarbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Ett skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravets innhold blir spesifisert i Canvas.
- Minimum 80% deltakelse på all timeplanfestet aktivitet.
Emnets arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått.
Eksamen:
Skriftlig hjemmeeksamen vurderes med karakterene A-F, der F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.