Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
HEL-3165 Relasjon, samhandling og nettverk i psykisk helsearbeid - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Kunnskap om relasjoner er sentralt i utøvelse av psykisk helsearbeid. Psykiske problemer oppstår, oppleves og vises i relasjonelle sammenhenger. Derfor kan psykisk helse defineres som et relasjonelt konsept. Kunnskap om relasjon innebærer observasjons- og vurderingsevne og evnen til å bruke, justere og danne relasjon som redskap i en profesjonell ramme. Dette gjelder relasjoner
- mellom helsearbeider og brukeren,
- mellom brukerne, mellom helsearbeidere og ikke minst
- helsearbeideren med seg selv.
Det betyr at relasjonsarbeid brukes i kartlegging, behandling, faglig samarbeid og veiledning. Emnet formidler kunnskap i begrepsbruk rundt relasjon samt ulike nivå som relasjon kan defineres på. Ved å skille disse ulike nivåene og vise overganger og sammenhenger, gir emnet kunnskap til å forstå og til å påvirke problemstillinger knyttet til psykisk helse.
Emnet utdyper:
- Teorier og modeller om sosiale systemer, sosial atferd og kommunikasjon
- Fenomenologi og tolkning av sosial atferd
- Meta-kommunikasjon som redskap for refleksjon over sosiale prosesser
- Samhandling og nettverkstilnærming i et relasjonsperspektiv
Inter- profesjonell veiledning
Søknadsfrist
Opptakskrav
Opptakskravet til Master i psykisk helsearbeid er:
- Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag, for eksempel sykepleie, ergoterapi, radiograf, fysioterapi, vernepleie, sosionom eller fysioterapi
- Minimum ett års relevant praksis
Søknadskode: 3070
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studentene ha kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper:
- har avansert kunnskap om sosiale systemer, sosial atferd, og kommunikasjon.
- har avansert kunnskap om systemteori og nettverksteori.
- har avansert kunnskap om struktur og kvalitetene på sosial atferd.
- har avansert kunnskap om en relasjonell forståelse av psykisk helse.
- har inngående kunnskap om nettverksarbeid og samhandling i et relasjonsperspektiv.
Ferdigheter:
- kan beskrive relasjonelle observasjoner nøyaktig og forståelig.
- kan analysere sosiale prosesser på en vitenskapelig anerkjent måte.
- kan systematisere og analysere observasjon av sosial atferd.
- kan utvise faglig selvstendighet ved kritisk analyse og refleksjon over egen rolle og ansvar i samhandling med bruker/pasient og pårørende.
- kan i samarbeid med bruker/pasient og pårørende kartlegge og analysere nettverk samt planlegge relasjonelle tilnærminger.
- Behersker grunnleggende veiledningsferdigheter.
Generell kompetanse:
- kan bruke relasjon som sentralt redskap i psykisk helsearbeid.
- kan analysere og kommunisere problemstillinger knyttet til relasjon, samhandling og nettverksarbeid med pasient/bruker pårørende, andre yrkesutøvere og allmenheten.
- har kompetanse i selvrefleksjon og kan skille mellom egne og eksterne relasjonelle problemstillinger.
- kan bidra med nytenkning og innovasjonsprosesser i fagfeltet knyttet til relasjonsarbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
• Ett skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravets innhold blir spesifisert i Canvas.
• Minimum 80 % deltakelse på all timeplanfestet aktivitet
Emnets arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått.
Eksamen:
Eksamensform: Hjemmeeksamen.
Vurderingsordning: Bestått- ikke bestått.
Eksamen omhandler analyse av en relasjonell problemstilling i psykisk helsearbeid og tiltaksplan (se retningslinjer for eksamen)
Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.