Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Forkunnskapskrav: Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende kunnskap om:
- Sentrale begreper og teorier innen vanskeområdet.
- Årsaksfaktorer på individ- og systemnivå.
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Vanskenes ytringsformer i praksis.
- Innadvendte- og utagerende barn og unge.
- Svikt i sosial kompetanse.
- Omsorgssvikt
- Skolevegring
- Mobbing.
- Tidlig innsats
- Tiltak og tiltaksevaluering på individ- og systemnivå.
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle ferdigheter til å:
- Reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet.
- Kunne begrunne sine valg av tiltak og tilrettelegging i spesialpedagogisk praksis.
- Anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger.
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle kompetanse til å:
- Planlegge tiltak på individ og systemnivå.
- Utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen det spesialpedagogiske fagområdet.
- Kunne analysere konkrete problemer i spesialpedagogisk praksis
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 min. Tema for framlegg avtales med emneansvarlig. Nærmere opplysninger om gjennomføring av arbeidskravet gis på forelesninger og Fronter.
Eksamen består av en 6 timers individuell digital skriftlig eksamen.
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F regnes som stryk/ikke bestått.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.