Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2019

HEL-3226 Psykomotorisk fysioterapi del 1 - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på master i fysioterapi, studieretning psykomotorisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

I dette emnet gis en innføring i undersøkelse, funksjonsvurderinger og behandling innen psykomotoriske fagtradisjoner. Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMP) fokuseres spesielt, grunnet fagtradisjonens plass i norsk helsetjeneste. Helse- og funksjonsproblemer drøftes ut fra ulike teoretiske perspektiver. Emnet belyser også klinisk virksomhet et relasjonelt fenomen og hva dette kan bety for forståelse og fortolkning av kliniske funn.

Sentralt i emnet er utvikling av kliniske ferdigheter knyttet til anamneseopptak, kroppsundersøkelse, vurdering av kroppsfunn, behandlingstiltak og samtale. I undersøkelsen inngår vurderinger av personens respirasjon, holdning og muskulatur, samt ulike funksjonsprøver. Hvordan kliniske funn vurderes og forstås i relasjon til anamnese, livshistorie og livssituasjon vil vektlegges. Hvordan ulike teoretiske perspektiver informerer klinisk praksis vil belyses.

Emnet fokuserer på sykdomsforståelse og belyser et bredt spekter av problemer knyttet til langvarige muskelskjelett- og funksjons-problemer, samt psykiske lidelser og sammensatte tilstander som en ser hos pasienter som kommer til psykomotorisk fysioterapi (inkludert vedvarende spennings- og smertetilstander, respirasjonsplager, angst og depresjon).

Emnet belyser hvordan psykomotorisk fysioterapi kan bidra med ny innsikt og hvordan fagområdet kan utfylle andre helsetjenester og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid ved behov. Etiske aspekter ved målformulering og prosesser bak vil tematiseres i lys av begrep som pasientdeltakelse og brukerorientering.


Hva lærer du

Kunnskaper:

Etter gjennomført emne har studenten

 

Ferdigheter:

Etter gjennomført emne kan studenten

 

Generell kompetanse:

Etter gjennomført emne skal studenten kunne


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan bli undervist på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, men eksamen kan avlegges på svensk, dansk eller engelsk etter avtale.

Undervisning

Arbeidsomfang er totalt 600 timer som fordeles på arbeidsformene

Praksis:

Praksis er en sentral del av utdanningen hvor målet er å utvikle klinisk handlingskompetanse og faglig skjønn gjennom integrering av studiets teoritilfang, ferdighetstrening og erfaringslæring fra konkrete terapeut/student-relasjoner. Studenten skal etablere kontakt med mennesker som har ulike former for psykosomatiske og psykiske lidelser, og søke innblikk i deres menneskers opplevelses- og meningsverden, stimulere til deltakelse og få fram deres ressurser. Studenten skal utvikle kompetanse i å utføre undersøkelseselementer og behandlingstiltak og tilpasse dem til den enkeltes tilstand og situasjon ut fra samtale, samhandling og kroppslige forhold og ytringer. Studenten skal også dokumentere faglig virksomhet og kommunisere skriftlig og muntlig om faglige forhold - med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere.

Praksis skal også gi studenten innblikk i dens institusjonelle rammer som på ulike vis virker inn på egen yrkesutøvelse og tverrfaglig samarbeid.

Praksis i emnet er todelt:

Arbeidskrav relatert til praksis i dette emnet er beskrevet under arbeidskrav nedenfor.

Det er utarbeidet egne Retningslinjer for praksisdelen av studiet.


Eksamen

Arbeidskrav:

Arbeidskrav som vurderes av praksisveileder:

Veileder anbefaler praksis godkjent/ikke godkjent overfor studieledelsen.

 

Arbeidskrav som vurderes av faglærer:

 

Eksamen:

Skriftlig oppgave basert på egen undersøkelse av pasient med fokus på beskrivelse og analyse av funn, konklusjon og planer for behandling.

Det er utarbeidet utfyllende retningslinjer for eksamen.

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Kontinuasjonseksamen arrangeres i påfølgende semester.