Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
MUS-3201 Hørelære med didaktikk og praksis 1 - 30 stp
Ansvarlig enhet
Musikkonservatoriet
Emnetype
Obligatorisk emne i Master i hørelære med didaktikk og praksis. Kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Egne ferdigheter innen hørelærefagets enkeltdisipliner på høyt nivå og innen integrering av enkeltdisiplinene i et generelt gehørmessig beredskap. Undervisningen i musikkpedagogikk og didaktikk er direkte rettet mot hørelæreundervisning. Mål og metoder i hørelærefaget med utgangspunkt i forskjellige tradisjoner og ulike læreverk.
Hva lærer du
Studenten skal - beherske hørelærefaget på et nivå som gir overskudd til og perspektiv for undervisning i hørelære. - kunne tilrettelegge og gjennomføre undervisning på begynnernivå. - ha innsikt i sentrale musikkpedagogiske emner i tilknytning til hørelærefaget.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Undervisning
Undervisning går over 2 semester og omfatter - egenferdigheter i hørelære - hørelæredidaktikk og teori. Undervisning går gjennom hele semesteret, men kan i perioder være konsentrert. Gruppeundervisning, forelesninger og seminarer. Individuell veiledning og oppfølging. Praksis: Observasjon av undervisning. Selvstendig praksis i gruppe med maksimum 3 studenter, og individuell praksis med elever på begynnernivå. Omfang 40 - 50 timer.
Eksamen
Obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen:
- Gjennomført praksis. Praksisrapporter.
Eksamen består av tre deler som vektes likt:
- Skriftlig prosjektoppgave. Valgt tema i hørelæredidaktikk som skal godkjennes av faglærer. Omfang ca. 3000 ord.
- Eksamen i hørelære, egenferdigheter. Skriftlig prøve på en time og muntlig prøve der oppgave utleveres 30 minutter i forkant.
- Undervisningsprøve med praksiselever. Varighet på 45 min. Tema skal godkjennes av faglærer. Den praktiske prøven etterfølges av en muntlig samtale med utgangspunkt i undervisningsprøven.
Eksamen vurderes med gradert karakter fra A-F. Det kan avlegges kontinuasjonseksamen det påfølgende semester.