Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2019

BED-3060 Markedsorientert ledelse og sisteleddsmarkedsføring - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet kan ikke tas som masterenkeltemne.

Innhold

Første del av emnet tar for seg sentrale forhold som vil danne grunnlag for gjennomføringen av del to. Sentral teori i første del er konseptet markedsføring, markedsorientering og markedsføring - og forholdet mellom dem. Markedsføringens utvikling vil bli vektlagt, for derigjennom å gi kandidatene en forståelse av markedsføringsfunksjonen slik funksjonen forståes i dag. Nødvendigheten av relasjoner, nettverk og SD-L (Den tjenestedominante logikken) vil bli vektlagt.   

 

Andre del av emnet gir en innføring i ny teknologi som gjør det mulig å kartlegge, analysere og påvirke atferden til forbrukere i fysiske butikkmiljøer. Atferd som vil bli vektlagt i denne delen av emnet er forbrukernes bevegelsesmønster, bevegelseshastighet, tidsbruk i ulike soner, navigering, oppmerksomhet, vurdering, kjøp, og bruk av hjelpemidler i butikken (slik som selvskannere, handlevogner med smart teknologi og handlekurver). Studentene vil bli kjent med forskningsartikler som omhandler slik atferd i sisteleddet og hvilke implikasjoner resultatene av denne forskningen har for butikklayout og butikkdrift, herunder eksponering av ulike typer varer.


Hva lærer du

Emnets mål er å gi studentene en forståelse for markedsmessige utfordringer som bedrifter, spesielt innenfor detaljhandelen, står overfor og må tilpasse seg. Sentralt i kurset er forståelsen av kundene som bedriftens viktigste premiss. Studentene skal gis innsikt i markedsføringens ulike virkemidler, hvordan ansatte kan øke lønnsomheten og måloppnåelsen til bedriften, samt hvordan ulike eksterne aktørene påvirker og inngår i bedriftens verdiskapende nettverk. Samtidig skal emnet bidra til at studentene forstår hvorfor det er nødvendig å skaffe seg god innsikt i forbrukernes atferd i fysiske butikker, og hvilke teknologier, teknikker og metoder som kan anvendes for å fremskaffe slik innsikt. 

Kunnskap

Kandidaten...

 

Ferdighet

Kandidaten..

 

Generell Kunnskap

Kandidaten..


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, presentasjoner, øvelser, veiledning og gruppearbeid.

Eksamen

Arbeidskrav: Muntlig framlegg av gruppebasert semesteroppgave/paper. Det forutsettes godkjent deltakelse og gjennomføring av framlegget.

Eksamen: Skriftlig skoleeksamen over 4 timer (teller 60% av karakteren) og gruppebasert semesteroppgave/paper (teller 40% av karakteren),  bokstavkarakter A-E, F er stryk.


Dato for eksamen

Skriftlig 25.11.2019;Skriftlig paper med muntlig innlevering 21.10.2019

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.