Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2019
BVE-1552 Helsefremmende- og forebyggende barne- og ungdomsarbeid - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for barnevern og sosialt arbeid
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
BVE-1052 Health promotion and preventive child and youth work 15 stp
Innhold
Dette emnet handler om forebyggende barnevernsarbeid i et folkehelseperspektivet. Miljøarbeid med barn, ungdom og/eller deres familie, ulike teorier og arbeidsmetoder som brukes i institusjonsarbeid, samt at ressurs/nettverksarbeid og endringspotensiale er sentralt. Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg kompetanse i å planlegge, tilrettelegge og gjennomføre systematisk og metodisk miljøarbeid, både i og utenfor institusjon, i samhandling med barn, unge og deres foresatte.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper og teorier innen folkehelseperspektivet, herunder tidlig intervensjon, helsefremmende og forebyggende arbeid.
- har kunnskap om nettverk og relasjoners betydning for psykisk helse
- har kunnskap om familieterapeutiske tilnærminger.
- har kunnskap om inkludering- og ekskluderingsmekanismer generelt, og innen barne- og ungdomsgruppen spesielt.
- har kunnskap om sosiale ulikheter i helse og utvikling.
- har kunnskap i tverrkulturelle møter og kommunikasjon.
- har kunnskap om konfliktteori og konfliktarbeid.
- har innsikt i nettverk og relasjoners betydning for psykisk
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere potensielle helsefremmende og helsehemmende faktorer i barn og unges nettverk.
- planlegge, tilrettelegge og gjennomføre systematisk og metodisk miljøarbeid individuelt, gruppe og samfunnsnivå.
- anvende ulike metoder for samfunnsarbeid og kollektive tilnærminger herunder oppsøkende barne- og ungdomsarbeid, feltarbeid.
- reflektere omkring etiske utfordringer i grupper og samfunnsnivå.
- samhandle med ulike brukergrupper, og har kompetanse på kommunikasjon i et flerkulturelt samfunn.
Generell kompetanse
Studenten skal
- planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt i barne- og ungdomsgrupper på ulike forebyggende arenaer for miljøarbeid.
- ha kjennskap til kvalitetssikring og internkontroll i miljøarbeid.
- ha innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til folkehelseperspektivet, sosial ulikhet, tidlig intervensjon, helsefremmende og forebyggende arbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- skriftlig og muntlig refleksjon
- feltarbeid, oppsøkende arbeid og samfunnsarbeid
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Deltakelse i ferdighetstrening
- Prosjektarbeid i gruppe med muntlig fremstilling for klassen gjennom ulike formidlingskanaler/-former.
Eksamen består av:
- Individuell 4 timers skriftlig skoleeksamen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Dato for eksamen
Skriftlig eksamen 11.12.2019
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.