Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2019

ENG-6010 Engelsk 1 for 5-10 trinn, del 1 - Språklæring og kommunikasjon - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Videreutdanning for lærere

Emnet er det første av to deler som til sammen utgjør Engelsk 1 for 5-10 trinn (30 stp.)


Studiepoengreduksjon

VID-6090 Engelsk 1 for 1-7 trinn, del 1 15 stp

Innhold

Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske strukturer, og vil inkludere varierte aktiviteter og metoder som også kan oversettes til lærerens egen skolehverdag. Emnet er dermed praksisnært og profesjonsrettet, der refleksjon over ulike språklæringstema og egen praksis står sentralt.

Andrespråktilegnelse er det overbyggende tema i dette emnet, og andre temaer som behandles vil ha en naturlig sammenheng med dette. Studentens undervisningserfaring og -kompetanse vil være utgangspunkt for tilegnelse og videreutvikling av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som antas å være nødvendige for en lærer i engelsk. Denne læreprosessen vil også skje gjennom arbeidskrav der studenten gis anledning til dypere refleksjon og diskusjon av temaer som kan relateres til andrespråktilegnelse.

Gjennom skriveprosesser gis det innføring i akademisk skriving, tekstbygging, kildekritikk og sjangerbevissthet. Emnet har en komponent med digitale verktøy for pedagogisk bruk i skolen, og studentene får opplæring i bruk av disse gjennom arbeidskrav. Emnet er knyttet opp til Læreplan i engelsk (LK06).


Søknadsfrist

01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)

ca. 15.april på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere.

Se http://uit.no/videre for mer informasjon


Opptakskrav


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten har:

Ferdigheter Studenten kan:

Kompetanse Studenten


Undervisnings- og eksamensspråk

Engelsk.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert supplementert med nettbasert arbeid. I den elektroniske læringsplattformen legges det opp til ulike aktiviteter som felles forum/diskusjon, oppgaveutlevering, oppgaveinnlevering, vurdering etc. Studiet legger opp til at kompetanse også utvikles gjennom utprøving i egne klasserom. Erfaringer og refleksjoner skal deles med fagærer og/eller medstudenter, samt danne grunnlag for deler av arbeidskrav og eksamen.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg for eksamen:

Eksamensform:

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått med A som beste karakter.

Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Dato for eksamen

Semesteroppgave utlevering 14.12.2019 innlevering 03.01.2020

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.