Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2019

HEL-6308 Kognitiv atferdsterapi for barn og unge i kommunehelsetjenesten - 30 stp


Ansvarlig enhet

Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)

Emnetype

Etter- og videreutdanningsemne på masternivå.

Det forutsettes opptak av minimum 10 studenter for oppstart og gjennomføring av studiet. Det tas opp maksimum 22 studenter.

Emnet går over 3 semester


Innhold

Kognitiv atferdsterapi, også kalt kognitiv terapi, er blitt en sentral tilnærming for å hjelpe barn og unge med psykiske problemer. Tilnærmingen er godt egnet for å kunne gi barn og unge rask hjelp før problemene har blitt for store, og hjelp til selvhjelp vektlegges.

Utdanningsprogrammet vil gi en innføring i kognitiv atferdsterapi generelt og spesielt i forhold til hvordan tilnærmingen anvendes i arbeid med barn, ungdom, deres familier og nettverk for øvrig, innenfor en korttidsintervensjon. Gjennom studiet skal deltakerne få kjennskap til det teoretiske og forskningsmessige grunnlaget i kognitiv atferdsterapi (KAT) og tilegne seg praktiske ferdigheter for de hyppigst forekommende problemene som førstelinjen står ovenfor i arbeid med barn og ungdom. Evidensbaserte behandlingsmetoder for barn og unge med angst og depresjon vil bli spesielt vektlagt, i tillegg til andre problemområder som søvnvansker, traumer, og skolevegring. Integrering av utviklingspsykologisk kunnskap vil ha en sentral plass i undervisning og veiledning. Det vil bli lagt vekt på å tilpasse den metodiske tilnærmingen til barnets alder og utviklingsmessige funksjonsnivå. Sentralt står både å etablere samarbeid og dialog og anvendelse av de konkrete teknikker som barnet, ungdommen og foreldre kan ta i bruk.


Søknadsfrist

15. mai 2019

Opptakskrav

Opptakskrav er minimum fullført bachelorgrad eller tilsvarende innenfor helse-, sosialfaglig eller pedagogisk utdanning eller høyskoleutdanning relevant for arbeid med barn og unges psykiske helse. Det kreves minimum 2 års yrkespraksis med barn, unge og familiers psykiske helse etter fullført grunn-/bachelorutdanning. Kandidaten må også være i et arbeidsforhold (minimum 50 % stilling) som gir adgang til å utføre selvstendig endringsarbeid med barn, unge og deres familier. Arbeidsforhold skal dokumenteres før studiestart. Dokumentasjon på at du har generell studiekompetanse gjennom vitnemål fra VGS må foreligge.

Hva lærer du

KUNNSKAP OG FORSTÅELSE

FERDIGHETER

KOMPETANSE


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Alternerende studiested. Kull 2019 har studiested Bodø.

Samlingsbasert undervisning som bygger på hverandre slik at det er progresjon i innlæring av teori og ferdighetsopplæring. Samlingene må derfor tas i den oppsatte rekkefølgen. Undervisningen består av forelesninger og øvelser/ferdighetstrening som krever delaktighet fra studentene. I tillegg kommer veiledning på studentenes eget endrings arbeid med barn, unge og deres familier. Veiledningen vil bli gitt i små grupper på 4-5 personer.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan gjennomføres:

Eksamen består av følgende:

Eksamen gjennomføres ved campus Tromsø.

Ved ikke bestått tilbys det kontinuasjonseksamen i påfølgende semester. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet. Studenter med gyldig forfall tilbys utsatt eksamen tidlig i påfølgende semester.


Dato for eksamen

Skriftlig eksamen 18.09.2019;Hjemmeoppgave innlevering 09.10.2019

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.