Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2019
IGR1602 Beregningsorientert programmering og statistikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Beregningsorienter programmering
Det er to moduler. Modul 1 utgjør 3 studiepoeng og Modul 2 utgjør 2 studiepoeng.
- Modul 1: Programmering i MATLAB
- Grunnleggende innføring i MATLAB
- Hva er programmering, utvikling av programvare
- Script og funksjoner
- Valg og løkker
- IKT og sikkerhet
- Modul 2: Microsoft Excel
- Funksjoner og formler
- Data, tabeller og grafer
- Beregninger
Statistikk
Sannsynlighetsbegrepet
- Kombinatorikk
- Mengdelære
- Stokastiske variable
Deskriptiv Statistikk
- Sentralmål (gjennomsnitt, median, typetall etc.)
- Visuell fremstilling med histogram
- Stokastiske modeller og fordelinger
- Kontinuerlige fordelinger: Normal, Eksponential, kji-kvadrat og Student-t
- Diskrete fordelinger: Binomisk, Hypergeometrisk, Poisson
Statistisk analyse
- Estimatorer og Konfidensintervall
- Hypotesetesting
- Korrelasjon og lineær regresjonsanalyse
- Kji-kvadrat test
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søknadskode: 9391 for enkeltemner i ingeniørfag; 5198 for enkeltemner i ingeniør, nettbasert
Hva lærer du
Emnet har to deler, "Beregningsorientert programmering" og "Statistikk".
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Beregningsorientert programmering
Denne del skal gi forståelse for grunnleggende programmering og verktøy til analyse.
Kunnskap
Kandidaten kan
- Gjenkjenne og gjøre rede for grunnleggende programmeringstekniske utfordringer som kan løses med programmering og datastrukturer.
- gjenkjenne og forklare bruken av variabler, operasjoner og funksjoner
- anvende verktøy som regneark og simuleringer til å løse beregningsorienterte utfordringer
- Demonstrere dette gjennom praktisk anvendelse på utfordringer i obligatoriske arbeider og utfordringer.
- Identifisere generelle sikkerhets-, sårbarhets-, personverns- og datasikkerhetsaspekter i systemer som anvendes til beregningsorienterte formål
- Gjøre rede for grunnleggende sikkerhetsmekanismer i aktuelle IKT-løsninger
- Finne frem til gjeldende lover og regelverk for lagring og behandling av personopplysninger
- Avdekke typiske sårbarheter i IKT-løsninger og har kunnskap om slike sårbarheter
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende grunnleggende teknikker innen praktisk programmering
- anvende regneark til statistiske og andre ingeniørmessige utfordringer
- beskrive et matematisk problem i et programmeringsspråk
- bruke programmeringsspråk for å lage program til matematiske og tekniske anvendelser
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i grunnleggende programvareutvikling for å anvende dette til å løse enkle ingeniørmessige problemer
- kan relatere programmeringskunnskap til problemløsing og begrunne hvorfor det er et viktig redskap for teknisk ingeniørarbeid og vitenskap
- har oversikt over lover og regler som berører aktuelle IKT systemer
Statistikk
Denne delen skal bidra til å utvikle forståelse for hvordan data kan samles inn, bearbeides, tolkes, analyseres for å gi bedre grunnlag for beslutninger der usikkerhet er en sentral faktor.
Kunnskap
Kandidaten har
- Kunnskap til å redegjøre for begrepet sannsynlighet og teknikker knyttet til beregning av sannsynlighet (mengdelære, kombinatorikk).
- Grunnleggende kunnskap om deskriptive metoder og fordelinger (sentrale fordelinger, sentralmål, forventning og varians).
- Grunnleggende forståelse av hvordan sannsynlighetsbegrepet og deskriptive metoder kan kombineres til statistisk analyse (estimering, hypotesetester og regresjon).
Ferdigheter
Etter å ha fullført statistikkdelen av kurset kan kandidaten:
- Anvende grunnleggende teknikker for sannsynlighetsberegning.
- Fremstille data visuelt slik at relevant informasjon kommer fram.
- Kombinere kunnskap om sannsynlighet og modeller til å utvikle beslutningsgrunnlag i situasjoner med usikkerhet.
- Benytte bergeningstekniske metoder i forbindelse med statistiske metoder under dataanalyse.
Generell kompetanse
Etter å ha fullført statistikkdelen av kurset kan kandidaten:
- Forstå hvordan teoretiske matematiske modeller anvendes i praksis.
- Være bevisst hvilke begrensinger og muligheter som ligger i teknisk statistisk databehandling.
- Relatere statistikk og statistisk modellering til ingeniørfaglig problemløsing og bevisste etiske beslutninger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Beregningsorientert programmering
Forelesninger og instruksjoner foreligger som opptak og forventes brukt av studentene. Det vil være kollektiv gjennomgang av eksempler og kollektivt styrte øvinger i starten. Gjennomføring av øving hvor veileder/assistent er tilgjengelig.
Statistikk
Forelesninger, oppgaveløsning og nettbasert multimedia innhold (E-læring)
Eksamen
Arbeidskrav
Beregningsorientert programmering
2 obligatoriske øvinger. Begge må være godkjent.
Statistikk
To av tre innleveringer må være godkjent.
Eksamen og vurdering
Beregningsorientert programmering (50%)
Digital eksamen (eTest) under tilsyn.
Godkjente hjelpemidler opplyses ved semesterstart.
Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått.
Statistikk (50%)
3 timers skriftlig eksamen
Godkjente hjelpemidler:
- Godkjent kalkulator som ikke kommuniserer med andre
Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått.
Både vurdering fra Beregningsorientert programmering og Statistikk må ha ståkarakter for å få karakter i emnet.
Kontinuasjonseksamen:
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet. Ved manglende vurdering i en av delene er det tilstrekkelig med kontinuasjon i den av delene som mangler. Tidspunkt for kontinuasjon følger eksamensforskriftene og publiseres særskilt.