Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2019
LER-1013 Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Å mestre mangfoldet: Tilpasset opplæring og læring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk for andre år i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
(målsettinger tilknyttet den integrerte RLE-modulen er satt i kursiv)
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om barn og unges motivasjon, mestring og læringsstrategier, med vekt på 5. -7. trinn og ungdomstrinnet
- kunnskap om variasjon og progresjon i vurderingsformer fra 5.-7. trinn og på ungdomstrinnet
- kunnskap om skolens samarbeidspartnere inkludert foresatte og hvordan disse bidrar til å sikre barn og unge en god oppvekst
- kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn og unge på 5.-10. trinn
- kunnskap om barn og unge i sorg og krise, og om fysiske og psykiske overgrep mot barn og unge, og om skolens arbeid for å ivareta helse, trivsel og livsmestring
- kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
- kunnskap om tilpasset undervisning i en skole preget av sosialt, kulturelt og religiøst mangfold
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende avanserte fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg
- forstå betydningen av tidlig innsats og forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
- anvende forskningsbasert kunnskap
- utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene, med vekt på at elevene på 5.-10. trinn gradvis skal få større medvirkning og rom for aktiv deltakelse i opplæringen
- samarbeide om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
- beherske relevante digitale ferdigheter i undervisningen og i eget arbeid
- ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
Kompetanse
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med fokus på tilpasset opplæring og tidlig innsats, med vekt på 5.-10. trinn
- har utvidet kunnskap om og forståelse av didaktiske konsekvenser og utfordringer i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling, med vekt på aldersgruppa 10 til 16 år
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter; diskusjoner, framlegg, rollespill og andre dramafaglige arbeidsmåter. Den profesjonsfaglige digitale kompetansen utvikles gjennom aktiv bruk av digitale verktøy integrert i undervisningen.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 50 timer, inkludert seminar.
I tillegg er deler av emnet integrert i FOU-emnet (LER-1062) og omfatter kunnskap om barn og unges læring, motivasjon og læringsstrategier, kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling, grunnleggende ferdigheter samt profesjons- og forskningsetiske spørsmål
Antall undervisningstimer utgjør om lag 50 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Filmseminar/temaarbeid for å utvikle digital kompetanse, der studentene produserer en film på 5-10 min. i grupper, med fokus på hvordan digitale verktøy kan brukes i tilpasset undervisning
- Gjøre rede for og drøfte skolens henvisning til PPT og den videre saksgangen som ligger til grunn for vedtak om spesialundervisning og utarbeiding av individuell opplæringsplan (IOP) i en individuell tekst på 2000- 3000 ord
- 70 % deltakelse i undervisningen
Eksamen består av:
- En individuell semesteroppgave (ca. 4000 ord) med utgangspunkt i et eller flere av læringsmålene i emneplanen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.