Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2019
LER-1611 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hovedtema for praksisopplæringen i første studieår er gi studentene
kunnskap om observasjon av lærerrollen og kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning under veiledning av praksislærer. Lærerrollen og elevers læring med vekt på grunnleggende ferdigheter står sentralt i første studieår.
Praksis i seg selv gir ikke egne studiepoeng, men regnes som en obligatorisk del av samlet utdanning. Tidlig i studiet har studentene 3 innføringsdager i praksis med observasjon. I tillegg er det 30 dager fordelt på høst/vår. Praksisen legges til grunnskolens 3.-4. årstrinn.
Studentene har praksis i gruppe på inntil 4 studenter
Hva lærer du
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- observasjonsmetoder
- lærerens rolle som lærings- og klasseleder
- læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
- grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
- planverk som gjelder for grunnskolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning, også med tanke på utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- bruke og vurdere relevante digitale verktøy
- bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen tilpasset 3.-4. årstrinn
- bruke vurdering for læring som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
- lede elevers læringsarbeid
Kompetanse
Studenten kan:
- diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og yrkesetiske perspektiver
- vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra både elever, praksislærer og medstudenter
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Praksisperioden har hovedvekt på modellering og observasjon av lærerrollen, og øving på å planlegge, gjennomføre, og vurdere undervisning. Øve på refleksjon over egen og andres praksis, gi og få ulike typer tilbakemeldinger. Praksislærer samarbeider med faglærer ved universitetet.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring av emnet
Studentenes evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging.
Eksamen
- Deltakelse i all praksisopplæring inkludert forberedelse og etterarbeid
- 90 % oppmøte i praksis
- Opprette praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonsfaglig utvikling
- Forventningsnotat før praksis (300 - 400 ord)
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppen
- Skriftlig egenvurdering høst og vår
- Delta på ITP-uke (introduksjon til praksis
Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærer fra lærerutdanningen. Studentens egenvurdering inngår i sluttvurderingen.
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.