Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2019
LER-1662 Praksis 2. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn - 0 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet utgjør praksisdelen i utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Studenten må ha bestått praksis fra forrige studieår for å kunne gjennomføre praksis dette studieåret.
Innhold
I andre studieår vil studentene arbeide videre med hovedtemaene fra første studieår. Hovedtema for dette studieåret er mangfold, tilpassa opplæring, det multikulturelle klasserommet og elevenes møte med skole og fag.
Praksis i seg selv gir ikke egne studiepoeng, men regnes som en obligatorisk del av samlet utdanning. Praksis utgjør til sammen 30 dager høst/vår. Praksisen legges til grunnskolens 8.-10. årstrinn på universitetsskole eller praksisskole.
Studentene har praksis i gruppe på inntil 4 studenter.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring
- elevvariasjoner, elever med særskilte behov, og tilpasset opplæring
- psykososialt læringsmiljø og spesialpedagogiske tiltak i klassen/ved skolen
- Kulturelt mangfold og flerspråklighet
Ferdigheter
Studenten kan:
- utvikle mål for opplæringen i ulike fag og vurdere elevenes måloppnåelse
- veilede elevene i deres digitale hverdag
- reflektere over og vurdere, velge og bruke ulike kartleggingsverktøy og følge opp resultat
- møte mangfold og elevvariasjon gjennom tilpasset opplæring
- selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et flerkulturelt læringsfellesskap
- være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å tilpasse og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt
Kompetanse
Studenten
- har innsikt i elevenes læring og grunnleggende ferdigheter, og forståelse for elevens fagkunnskap
- har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse i henhold til profesjonen
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget lærebehov
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Praksisperioden har hovedvekt elevens læring. Praksis organiseres som et læringsfellesskap slik at studentene vekselsvis fokuserer på læringsarbeidet i hele elevgruppen og på en valgt fokuselev under veiledning.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter. Praksislærer samarbeider med faglærer ved universitetet
Kvalitetssikring av emnet
Studentenes evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging.
Eksamen
- Deltagelse i all praksisopplæring inkludert forberedelse og etterarbeid
- 90 % oppmøte i praksis
- Videreutvikle praksismappen med dokumentasjon av egen profesjonskompetanse
- Notat med utviklingsmål som bygger på vurderingsrapporten fra 1. år (Mere enn 400 ord)
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppen
- Skriftlig egenvurdering høst og vår
- Delta på foreldremøte overgangen ungdomstrinn - VGS ved praksisskolen (vår)
- Deltakelse på forberedt elevsamtale og/eller utviklingssamtale med fokuselev
- Delta på praksisseminar om fokuselevprosjektet
Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærer fra lærerutdanningen. En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen