Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2019
PED-1015 Spesialpedagogisk refleksjon og praksis - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på bachelor i spesialpedagogikk og kan ikke tas som enkeltemne.
Følgende emner må være fullført før man kan melde seg opp:
- PED-1010 - Tilpasset og inkluderende opplæring
- PED-1011 - Normalitet, avvik og funksjonshemning
- PED-1016 - Spesialpedagogisk samarbeid
Innhold
Emnet organiseres på følgende måte:
Gjennomgang av observasjonsmåter, og ulike kartleggingsmetoder.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Ulike observasjons- og kartleggingsverktøy
- Spesialpedagogiske arbeidsoppgaver
- Faglige og etiske holdninger i det spesialpedagogiske arbeidet.
Ferdigheter
Studenten kan
- Delta i ulike former for observasjon og kartlegging.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
4 dager forelesning
3 uker praksis (75 timer) i barnehage, skole eller andre tilbud som arbeider direkte med mennesker med behov for spesialpedagogisk tilrettelegging.
Emnet evalueres minimum én gang pr. programperiode i henhold til kvalitetssikringssystemet.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 90 % oppmøte i praksis ved institusjon, barnehage eller skole
- 100 % oppmøte på all undervisning
- Godkjent praksis
Eksamen består av:
- Skriftlig oppgave på 5 sider, som består av en observasjon og bruk av kartleggingsverktøy, leveres en uke etter at praksis er gjennomført og godkjent.
Eksamen vurderes med "Bestått" / "Ikke bestått".
Ved karakteren "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.